Sms:a med Bris

Nu kan du sms:a med Bris. Numret är 116 111. Du är anonym och Bris ser inte ditt telefonnummer. Här hittar du sånt som kan vara bra att veta om att sms:a med Bris.

 


Just nu testar Bris att erbjuda stöd via sms. Du får gärna prova. Det är anonymt och säkert och du kommer att få stöd från en kurator, men det kan ta lite längre tid att få svar än vanligt. Det kan också vara så att vi stänger sms-tjänsten ibland för att göra vissa uppdateringar.

Har du provat sms och vill berätta för oss vad du tyckte, får du gärna svara på den här enkäten. Det hjälper oss att bli bättre. 

Så här funkar sms
  • När du sms:ar med Bris kuratorer är du alltid anonym och vi kan inte se ditt mobilnummer. Det är gratis och syns inte på din telefonräkning.
  • Att sms:a med Bris kan innebära ett sms från dig och ett svar från en kurator eller flera meddelanden som skickas mellan dig och Bris kuratorer.
  • Det är alltid du som startar eller fortsätter dialogen genom att skicka ett sms till 116 111. Ditt sms ställs i kö i väntan på svar från en kurator. Det är olika hur lång tid det tar att få svar, ibland går det snabbt och andra gånger är väntan längre. Om det är uppenbart att ett sms inte var tänkt att skickas till Bris eller om innehållet inte går att förstå kommer sms:et tas bort och det kommer inget svar från en kurator.
  • När du startar en ny dialog får du direkt tre automatiska meddelanden med information om hur sms funkar. När du får de meddelandena betyder det också att eventuella tidigare meddelanden från dig inte längre syns hos Bris.
  • Medan du väntar på svar från en kurator kan du skicka fler sms och berätta vad du vill ha hjälp med och hur gammal du är. Då blir det lättare för kuratorn att förstå vad du behöver och ge dig ett så bra svar som möjligt.
  • Bris kan bara skicka ett svar i taget, så när du fått ett svar från en kurator behöver du skicka ett nytt meddelande om du vill ha fler svar. Kuratorerna samarbetar för att kunna svara på alla sms så snabbt som möjligt. Det betyder att om du skickar flera sms kan det vara olika kuratorer som svarar på dem.
  • Om du inte vill ha några fler sms från Bris ska du skicka STOPP i ett sms till 116 111. Då kommer du inte att få några fler sms från Bris förrän du själv skickar ett nytt sms och börjar en ny dialog. Att bara radera dina sms hindrar inte att vårt svar kommer fram, det tar bara bort dem från din mobil.
  • Om du inte svarar på ett sms från kuratorn på 24 timmar avslutas dialogen automatiskt. Det betyder att ett nytt sms från dig kommer att starta en ny dialog och att vi inte kan se några tidigare sms från dig.
  • Om en kurator säger hej då betyder det att dialogen kommer att avslutas och om du skickar ett nytt sms börjar du om, och vi kan inte se dina tidigare meddelanden.

 

Så här döljer du din konversation

Sms från Bris kommer att synas i din mobiltelefon. Eftersom du inte vet när svaret kommer kan du fundera på om du vill göra något för att dölja din kontakt med Bris. I filmerna visar vi hur du kan stänga av aviseringar så att det inte plingar eller syns på startskärmen när du får sms från Bris, spara Bris som vilket namn du vill i din kontaktlista och hur du tar bort sms beroende på om du har en iPhone eller en Android.



 

 

Om det inte fungerar att sms:a
  • Om du får ett felmeddelande att ditt sms inte gick att skicka kan det bero på att du försökte skicka ett långt meddelande eller att du försökte skicka bilder eller filmer. Till Bris kan du bara skicka text. Om det inte fungerar att skicka långt är ett tips att dela upp texten i flera kortare sms.

  • Om du har en iPhone och det inte går att svara på sms eller att det inte finns någon svarsruta ska du först radera dina sms till Bris genom att svepa till vänster och klicka på papperskorgen. Sen när du gjort det behöver du klicka på Ändra, välja ”Visa senast raderade” och där radera dina sms till Bris en gång till. Sen kan du starta en ny sms-tråd med Bris. 

  • Om något annat inte fungerar vill vi gärna att du ringer eller mejlar oss och berättar vad som blir fel för dig och vilken mobil och operatör du har så att vi kan laga felet.

 

Så här hanterar vi dina personuppgifter

När du hör av dig till Bris väljer du själv vad du vill berätta för oss. Vissa vill vara helt anonyma och inte lämna några personuppgifter alls, andra tycker att det är enklare att berätta mer öppet om sig själv. Det är helt okej att du gör det som känns bäst för dig och kuratorerna har tystnadsplikt och kommer inte att sprida vidare vem du är även om du berättar det.

Bris sparar de personuppgifter som kan finnas i meddelanden under tiden du sms:ar med Bris. Det gör vi för att förstå det du skriver och för att vi ska kunna svara dig på ett bra sätt. När samtalet avslutas raderas alla eventuella personuppgifter automatiskt. Meddelanden finns kvar men kan inte koppas till dig. Om du skickar STOPP avslutas sms-samtalet direkt och alla eventuella personuppgifter tas bort. Du kan också få precis samma stöd via telefon, nummer 116 111. Då sparas ingenting.

Om du har fler funderingar kring sparade uppgifter på Bris kan du titta här. Du kan också ringa 116 111 och fråga kuratorn du pratar med, läsa i vår integritetspolicy här eller maila till personuppgifter@bris.se.

×

night or day icon