”Det är bra att sätta ord på känslorna när du mår dåligt”

Den 10 oktober är det Världsdagen för psykisk hälsa. Det är en dag som är till för att fler ska känna till och förstå vad psykisk ohälsa är och vad man kan göra för att människor ska må bättre.


Sofia Lindstén, kurator på Bris.

Det finns olika sätt att förklara vad psykisk ohälsa är. Ibland är det en diagnos som du får från en läkare. Ibland handlar det om en känsla att inte må bra, att till exempel känna sig ledsen eller nedstämd.

– Det är varken konstigt eller onormalt att må dåligt ibland, det behöver inte handla om diagnos eller sjukdom. Om du har varit med om något jobbigt och varit i en svår situation är det naturligt att känna trötthet, ledsenhet, sorg eller ångest. Men det är viktigt att komma ihåg att även om det är normalt så kan du behöva stöd för att må bra igen, säger Sofia Lindstén, kurator på Bris.

Det finns flera saker du kan göra själv om du känner dig ledsen. Det första är att ta hand om sig själv - lyssna på musik och ta en promenad kan hjälpa för stunden. Det är också bra att göra saker som brukar göra dig glad även om det tar emot, till exempel att träffa kompisar eller gå på fotbollsträningen. Det kan göra att du hittar tillbaka till den glada känslan.

– Sen är det alltid hjälpsamt att prata med någon man litar på och sätta ord på känslorna. Många tycker att det är svårt att prata om att man mår dåligt men det är bra att träna på, säger Sofia Lindstén.

Om du fortsätter att må dåligt under långa perioder och det hindrar dig i vardagen, exempelvis att du inte orkar träffa kompisar eller gå till skolan. Då bör du prata med en vuxen för att få det stöd du behöver.

Vad kan jag göra om jag har en kompis som mår dåligt?
– Du kan inte ensam få vännen att må bra igen, men att stötta och finnas där betyder mycket. Peppa kompisen att ta kontakt med skolkuratorn eller att prata med sina föräldrar. Det är också bra om du själv berättar för vuxna att du är orolig för hur din kompis mår. Då kan du få stöd i oron, och vännen kan få den hjälp hen behöver för att börja må bättre igen.

Om jag oroar mig för att min förälder eller någon annan vuxen jag bor med lider av psykisk ohälsa, vad kan jag göra då?

– Att gå och undra hur någon vuxen i ens familj mår kan vara jobbigt. Berätta istället för hen att du ser att hen inte verkar må bra, så att du kan få veta vad som pågår. Det är också bra att prata om din oro med andra vuxna, så att de kan hjälpa och stötta dig. Du har alltid rätt att må bra, även när andra i din familj inte gör det, säger Sofia Lindstén.