Att må dåligt

Att må dåligt på olika sätt är det vanligaste barn och unga pratar med Bris om. Det är helt normalt att känna sig orolig och ledsen ibland, det gör alla. Men om det känns för tungt eller inte går över är det bra att prata med någon. Du har alltid rätt till bra stöd och hjälp!

Varje år skriver Bris en årsrapport där vi berättar om hur de senaste åren varit. 2016–2018 var psykisk ohälsa det vanligaste unga hörde av sig om. Psykisk ohälsa kan till exempel vara att känna sig nedstämd, ha ångest, ätstörningar, självmordstankar eller skada sig själv.

Varje år skriver Bris en årsrapport där vi berättar om hur de senaste åren varit. 2016–2018 var psykisk ohälsa det vanligaste unga hörde av sig om. Psykisk ohälsa kan till exempel vara att känna sig nedstämd, ha ångest, ätstörningar, självmordstankar eller skada sig själv.

Att vara nedstämd och ledsen

Ibland kan man känna sig nedstämd och ledsen för att något särskilt har hänt. Det är också vanligt att känna sig nere utan att veta varför. Nedstämdhet går ofta över, även om det känns jobbigt i stunden. Om känslan är för jobbig eller inte går över kan du behöva prata med någon. Längst ner på sidan hittar du en film med 10 tips på vad du kan göra för att må bra.

Att ha ångest

Ångest är stark oro och rädsla som kan kännas i hela kroppen. Till exempel som en klump i magen eller ett tryck över bröstet. Om du får ångest kan du försöka göra något för att minska de jobbiga känslorna. Ta en promenad, prata med någon eller gör något du tycker om. Känner du ofta ångest är vårt tips att prata med en vuxen i din närhet för att få hjälp.

"Jag vet inte vad det är jag känner men jag skulle tro att det är ångest. Jag får en stor klump i halsen och det känns som att någon sätter sig på min bröstkorg."

Panikångest är en särskild sorts ångest som kommer starkare och snabbare än annan ångest. Ångesten kan kännas otäck men är egentligen inte alls farlig. Längst ner på sidan hittar du en film med tips på hur du kan hantera panikångest.

Att skada sig själv

Att göra sig själv illa kan vara ett sätt att hantera jobbiga känslor. Det kan kännas bättre i stunden, men i längden kan det få en att må ännu sämre.

Om du skadat dig själv flera gånger, eller om du provat och vill göra det igen behöver du prata med en vuxen för att söka professionell hjälp. Det finns bra hjälp att få.

Att ha självmordstankar

Ibland kan det kännas som att livet inte kommer bli bättre och att det inte finns nån lösning på ens problem. Det kan leda till tankar om att inte orka leva. Att tänka på döden i sig är inte farligt. Det betyder inte att man vill eller kommer ta sitt liv.

Självmordstankar som övergår i verkliga planer måste tas på största allvar. Då är det viktigt att berätta för någon för att få hjälp direkt. Längst ner på sidan hittar du en film där vi berättar mer om självmordstankar.

Att ha en ätstörning

Om man tänker väldigt mycket på vad man äter och sin kropp kan det bero på att man drabbats av en ätstörning. Ätstörningar syns inte alltid på utsidan och det kan vara svårt att förstå själv när det börjar handla om en sjukdom.

Några tecken på att det är en ätstörning:

  • Du tänker allt mer på vad du äter och din vikt.
  • Du skjuter upp eller hoppar över måltider.
  • Du undviker att äta med andra.
  • Du tränar överdrivet mycket och får ångest när du skippar träningen.
  • Du gör dig av med det du har ätit genom att till exempel kräkas.
  • Du har svårt att koncentrera dig i skolan och fryser mycket.

Om du känner igen dig på några punkter är det viktigt att du söker hjälp. Det går att bli av med ätstörningar. Vägen dit kan vara lång och kämpig, men leder till det du är värd: att må bra!

Du har rätt att få bra hjälp

Du har rätt att få hjälp och stöd om du mår dåligt eller befinner dig i en svår situation. Det finns flera olika ställen att vända sig till. I vår film här nedanför förklarar vi mer vad de olika ställena kan hjälpa dig med.

Vi vet att det ibland kan vara svårt att få den hjälp man behöver direkt. Det kan vara lång väntetid eller lång tid mellan gångerna du får träffa någon på till exempel BUP eller elevhälsan.

Om du känner att du inte får bra stöd – ta hjälp av en vuxen. Ibland kan man behöva söka hjälp flera gånger. Vi på Bris finns såklart här varje dag om du behöver någon att prata med. Vi finns på chatt, mejl och telefon. Öppet alla dagar 14-21. Mer om hur du hör av dig till oss.

Filmtips!

Om panikångest

Om att inte vilja leva

10 tips för att må bra

Här kan du få hjälp

Tips på olika ställen

×

Lämna chatt