Livechatta om sommarlov. Torsdag 20 juni. Kl: 16-17.30. Skriv frågor redan nu!

Stress i skolan

Många barn och unga hör av sig till Bris och berättar att de känner stress kopplat till skolan. Det kan handla om stress över att hinna med alla läxor, oro över betyg eller hur framtiden ska bli. Stress i lagom dos är inget farligt, men blir det för mycket finns det många bra sätt att hantera stressen på!

Varje år skriver Bris en årsrapport där vi berättar hur de senaste åren varit.  2016-2018 var stress kopplat till skolan bland det vanligaste när unga hörde av sig för att prata om stress.

Varje år skriver Bris en årsrapport där vi berättar hur de senaste åren varit. 2016-2018 var stress kopplat till skolan bland det vanligaste när unga hörde av sig för att prata om stress.

Vad är stress egentligen?

Stress är något alla människor känner ibland. Det är en naturlig reaktion som till exempel kan hjälpa oss att komma igång, prestera, fokusera och höja vår motivation. På det sättet fyller stress en viktig funktion.

Det är okej att ha det stressigt ibland. Men efter att du har varit stressad är det viktigt att kroppen får koppla av genom att vila eller göra något du tycker är kul.

Vad gör jag om jag känner mig stressad jämt?

Om du känner dig stressad ofta under lång tid är det viktigt att ta hjälp. Tecken på för mycket stress kan vara att får du svårt att sova, får ont i kroppen eller tappar lusten att göra vissa saker. Berätta för en lärare, någon i familjen eller en annan vuxen. Du kan också kontakta elevhälsan, ungdomsmottagningen eller höra av dig till oss på Bris.

Vad kan jag göra om jag är stressad över skolarbetet?

  • Fundera över vad det är som stressar dig. Ju mer du vet om vad som stressar sig, desto lättare blir det att veta vad du kan göra för att minska den.

  • Prioritera! Vad behöver göras först? Vad kan vänta? Ibland är det inte rimligt att lägga lika mycket tid och kraft på alla läxor.

  • Gör ett pluggschema. Planera för när du ska sitta med dina läxor och hur länge, men också när du ska få en paus och göra nåt annat som är kul.

  • Gå ihop i klassen och prata med läraren eller skolkuratorn om det är alldeles för många läxor och prov på samma gång.

  • Var snäll mot dig själv! Ibland är det bra att sänka ribban för var som är "bra nog" ett tag för att få saker gjorda. Allt måste inte bli perfekt jämt.

Mer tips hittar du i våra tidigare livechattar om stress och press och om skolstress och betyg.

Är det verkligen att okej att det är stressigt i skolan?

Du har rätt att må bra och trivas i skolan. Det är jätteviktigt och står i lagen. Här är några fler av dina rättigheter i skolan:

  • Du har rätt att få stöd och hjälp utifrån dina behov. Om du tycker det är svårt i skolan eller ligger efter i ett ämne är det bra att du berättar det för en lärare eller en annan vuxen.

  • Du har rätt till lugn och ro i skolan. Om du tycker det är stökigt på lektionerna eller har svårt att koncentrera dig är det i första hand lärarens uppgift att hitta ett undervisningssätt som passar alla.

  • Skolan har rätt att bestämma om läxor och prov, men du har också rätt att ha inflytande över din skolgång. Du har till exempel rätt att tycka till om hur undervisningen fungerar, hur det ser ut på skolgården, vilka ordningsregler som finns och annat som hör till skolan.

  • Du har rätt att få veta vad som krävs för ett visst betyg och hur du ligger till. Läraren ska tydligt förklara vad som krävs för att nå målen. Du har också rätt att veta varför du fått ett visst betyg.

Mer om dina rättigheter kan du läsa på skolinspektionens hemsida.

Läs mer om vad unga pratar med Bris om

×

Lämna chatt