Vanliga frågor och svar om Bris stöd till unga

Bris stödverksamhet vänder sig till dig som är upp till 18 år. Här får du svar på vanliga frågor om hur Bris stöd för unga fungerar. Vi har öppet alla dagar 14-21.

Se film. Så här funkar det på Bris.

Vem är det som svarar på mina mejl, chattar och samtal?

Du får svar från en oss kuratorer som jobbar på Bris. Vi finns för att lyssna på just dig och för oss är inget för stort, för litet, för svårt eller för pinsamt.

Vad är en kurator?

En kurator är en vuxen som är utbildad i att ge råd och stöd till människor som har det svårt på olika sätt. På Bris är alla kuratorer utbildade socionomer och vana att arbeta med just barn och ungdomar.

Vad kan jag prata med Bris om?

Vad som helst! Det kan både handla om dig själv eller någon du känner. Något som hänt förut eller just idag. Inget är för stort eller för litet att be om hjälp med. Att du och alla andra får prata med oss är inte samma sak som att vi kan hjälpa till med allt. Ibland kan det vara så att någon annan är bättre på just det du vill ha hjälp med. I så fall berättar vi det för dig och hjälper dig att hitta rätt. Den enda gången vi på Bris avslutar ett samtal är om vi märker att det du säger att du vill ha hjälp med är på skoj, som en busringning. Då är du välkommen att ringa, chatta eller mejla en annan dag när det finns något du vill ha hjälp med.

Hur gammal får jag vara för att prata med Bris?

Alla under 18 år är välkomna att ta del av Bris stöd.

Är jag anonym när jag hör av mig till Bris?

Ja, du är anonym när du hör av dig till Bris. Det betyder att kuratorn du pratar med inte vet vem du är. Kuratorn kan inte se vilket nummer du ringer ifrån eller vilken IP-adress din dator har. Det är inte ovanligt att höra av sig till Bris flera gånger. Då kan kuratorerna på Bris känna igen det användarnamn som du själv valt, eller känna igen din röst eller berättelse, men de vet fortfarande inte vem du är. Det är först om du själv väljer att berätta vem du är som du inte längre är anonym. Om du vill berätta vem du är för kuratorerna så går det självklart bra, det betyder inte att kuratorerna kommer att kontakta dig eller sprida den informationen vidare. Den information du lämnar till Bris stannar hos Bris oavsett om du är anonym eller inte. Så länge du och kuratorn inte kommer överens om någonting annat.

Syns det någonstans att jag kontaktat Bris?

Det syns inte på någon telefonräkning att du ringt till Bris. Däremot kan du själv behöva rensa bland dina senaste slagna nummer för att det inte ska synas på din telefon. Du behöver också rensa i din webbhistorik om du inte vill att någon ska kunna se att du varit inne på Bris hemsida.

Har Bris tystnadsplikt?

Ja, på Bris har vi tystnadsplikt. Det innebär att vi inte får berätta för någon annan om det du säger till oss i ett samtal. Du kan vara trygg med att det som du berättar för Bris stannar hos Bris. Det finns ett undantag från tystnadsplikten och det är ifall du har berättat vem du är och dessutom berättat något som gör att vi blir väldigt oroliga för att du eller någon annan är i fara. Då kommer vi att ta kontakt med socialtjänsten och berätta för dem att vi är oroliga. Det gör vi för att du ska få så bra hjälp och skydd som möjligt. Det är alltså först om du själv valt att bryta din anonymitet som vi kan göra det och vi gör det aldrig utan att berätta det för dig.

Vet andra på Bris det jag berättat för en kurator?

Alla kuratorer på Bris sitter i samma rum och det gör att vi hör varandras samtal och kan se varandras mejl och chattar. Vi pratar också om de barn som hör av sig till oss för att hjälpa varandra att kunna vara ett så bra stöd som möjligt för de som hör av sig. De betyder att andra kuratorer än just den du haft kontakt med kan veta lite grann om dig och din situation. Ingen annan på Bris, utom just kuratorerna, får den informationen.

Varför behövs samtycke?

När du hör av dig till Bris kan du vara anonym om du vill. Så länge du inte berättar vem du är har kuratorerna ingen möjlighet att ta reda på det. Många väljer ändå att lämna sina personuppgifter, till exempel namn, personnummer, skola eller adress, i sitt användarnamn eller i kontakten med Bris. Det finns en lag i Sverige som kallas Dataskyddsförordningen/GDPR. Den säger att Bris inte får spara den typen av uppgifter utan ett samtycke från barnet som lämnar uppgifterna. Samtycke betyder att barnet godkänner att Bris tar emot och sparar uppgifterna. Eftersom Bris inte vet vilka som kommer att lämna information om sig själva måste Bris samla in samtycke från alla som använder det digitala stödet på bris.se. Du kan ta tillbaka ditt samtycke men då betyder det att du avslutar ditt Briskonto. Det beror på att Bris då inte har rätt att spara dina uppgifter.

Om du inte vill lämna ditt samtycke går det bra att ringa Bris på telefonnummer 116 111, då sparas inga uppgifter om dig.

Samlar Bris information om mig eller andra barn?

Bris samtal, chattar och mejl ger viktig information om hur barn har det och ett av Bris uppdrag är att berätta om det för vuxna för att öka kunskapen om barns livsvillkor och för att påverka politiker och beslutsfattare så de lever upp till barnkonventionen och varje barns rättigheter. Därför dokumenterar vi alla våra kontakter genom att fylla i vad kontakten vad handlat om, ålder och kön. Inget av det vi dokumenterar går att koppla till ett speciellt barn. Vi sparar chattloggar och mejl för att veta vad barn själva sagt. Dessa anonymiseras alltid tre månader efter kontakten. Det betyder att det inte går att se vem som har sagt vad. All information vi har sparas på en säker server som ingen utomstående kommer åt. I vårt utåtriktade arbete använder vi ibland textexempel som utgår från utdrag från vår dokumentation, dessa är alltid omskrivna och avidentifierade för att skydda barns anonymitet.

Kan jag ha kontakt med samma kurator flera gånger?

Vi är 20 kuratorer som jobbar på Bris och allihop svarar i telefon, i chatt och på mejl. Vi gör det i tur och ordning utifrån hur samtalen och mejlen kommer in. Det går inte att välja vem som ska svara i telefonen, chatten eller på mejlen när du hör av dig. Om du hör av dig flera gånger till Bris kan det ibland hända att du hamnar hos samma kurator, ibland inte – men du ska alltid kunna få bra stöd. Ibland kan du och kuratorn tillsammans bestämma att ni ska höras igen för att följa upp någonting eller ta kontakt med en professionell person utanför Bris. Då bestämmer ni en särskild telefontid då du får ringa till den kuratorn på ett särskilt nummer.

Kan jag träffa en kurator i verkligheten?

Kuratorerna som arbetar på Bris finns tillgängliga genom telefonen, chatten och mejlen. Kuratorerna träffar inte barn och ungdomar som hör av sig till Bris, följer inte med till socialtjänsten eller ungdomsmottagningen och tar heller inte emot besök på Bris kontor. Om du vill ha ett fysiskt möte med en kurator går det bra att vända sig till kuratorn i skolan eller till ungdomsmottagningen.

Kan Bris hjälpa mig att ta kontakt med andra vuxna?

Ibland behövs mer hjälp än vad Bris kan ge. Det kan till exempel handla om att du är i en situation där du behöver hjälp från socialtjänsten, skolpersonal eller en kurator på ungdomsmottagningen. Ofta uppmuntrar Bris dig att ta de kontakterna på egen hand, men om du behöver hjälp så finns vi där. Tillsammans kan vi göra en plan för hur vi ska ta kontakt med en vuxen utanför Bris som kan hjälpa dig. Vi tar bara kontakt med andra vuxna som jobbar med att hjälpa barn. Exempel är socialtjänsten, skolan, ungdomsmottagningen eller polisen – ställen där vi kan vara säkra på att du får den hjälp du behöver. Bris berättar aldrig för föräldrar, kompisar eller andra vuxna. För att få den här typen av hjälp behöver du ringa till Bris på nummer 116 111 och oftast krävs det att du berättar vem du är. Det kan hända att du och kuratorn bokar in särskilda telefontider under den tiden som kuratorn hjälper dig vidare.

/link/f9470721c15d444ca363c1494b40a448.aspx

Har du det svårt & behöver hjälp?

Alla kan ha det tufft och jobbigt ibland och behöva hjälp och stöd.

Här får du tips om vart du kan vända dig
×

Lämna chatt