Bris: Så sökte barn 2019 - Årets mest klickade sökord som ledde in till barn- och ungdomssidor på bris.se

Publicerat

I stark kontrast till Googles årliga lista över svenskarnas vanligaste sökningar släpper nu Bris en lista över de sökningar som har lett in mest trafik till barn- och ungsidorna på bris.se under 2019. Högst upp på listan står ”hjälp”.

Illustration: Moa Hoff

Illustration: Moa Hoff

- Listan synliggör den verklighet som Bris vet att många barn lever i idag. En verklighet som få vuxna känner till och som vi inte får blunda för, hur jobbigt det än är, säger Sara André kurator på Bris.

Listan som nu sammanställts är baserad på de sökord och fraser som har fått flest att klicka sig vidare till barn- och ungdomssidor på bris.se. Högst upp på listan finns sökningar om hjälp, mobbing, ätstörningar och ovilja att leva.

Så sökte barn 2019*

1. Hjälp
2. Mobbad i skolan
3. Panikångest
4. Har jag ätstörningar
5. Jag vill inte leva

*Listan är baserad på de köpta sökord och teman som har genererat flest klick vidare till barn och ungdomssidor på bris.se under perioden juni-november 2019. 

Resultaten ger en inblick i sökbeteendet bland unga och de frågor de allt oftare ställer direkt på nätet. Sökresultat tar inte hänsyn till vem som söker eller varför, vilket gör att ett barn som mår dåligt och söker på svåra saker lätt hamnar fel. 

Det är också anledningen att Bris nu betalar Google för att säkerställa att Bris sidor ska synas högt upp bland sökresultaten. Vanligtvis undviker företag att synas i samband med den här typen av sökord och fraser, men för Bris betyder det att barn som behöver hjälp enklare hittar rätt. 

- Barn är väldigt kompetenta användare av modern teknik men det är svårt att sålla bland all information när man söker hjälp. Oftast finns hemska trådar högre upp i sökresultaten och det kan vara skrämmande snarare än hjälpsamt för barn, säger Anna Holmqvist, kommunikationschef på Bris.

Sökmotorer kan göra mer
Nu vill Bris att sökmotorer ska märka ut hjälporganisationer och stödlinjer, så att sökresultat som länkar till stöd- och hjälporganisationer får en tydlig markering. På så sätt kan barn och unga tydligt se att en källa är tillförlitlig. Telekomoperatörer har sedan länge visat sitt stöd för barn och unga genom att göra numret till Bris gratis och anonymt att ringa.

- På samma sätt som en känd person kan valideras med en särskild märkning på sociala medier, tycker vi det känns rimligt att sökmotorer också synliggör hjälpinsatser i sökresultat kring den här typen av frågor, så att barn och unga tydligt kan se att en källa är säker. För den som mår dåligt kan det göra stor skillnad, säger Anna Holmqvist på Bris. 

Bris, Sveriges nationella stödlinje för barn, är en ideell organisation som är direkt beroende av de pengar som samlas in från privatpersoner och företag. 

För mer information

Maria-Pia Cabero

Maria-Pia Cabero

Ansvarig opinion och media

0790686607

maria.pia.cabero@bris.se

×

Lämna chatt

/link/64e1750404d243ee821cac0b5363e3e5.aspx

Våra rapporter

Bris kontakter med barn, forskning och omvärldsanalys

Se alla rapporter
/link/4a899cc89de74cb3889d8c5f5992bdab.aspx

#ärdumed

Diskutera kring våra rapporter

Material
/link/ff85f76fb3034088b452354e6a4d2925.aspx

Bris Nätverk

Mötesplatsen för barnets rättigheter

Läs mer

Bris nätverk är för dig som aktivt arbetar för och med barn. Gå med i nätverket och låt dig inspireras och få möjlighet till erfarenhetsutbyte.

Läs mer