Bris står för Barnens rätt i samhället och vi är en barnrättsorganisation. Vi jobbar för ett samhälle där alla barn känner till sina rättigheter och har möjlighet att tillgodogöra sig dem!
Vad gör Bris?Vi ger stöd till barn på våra Brismottagningar, via telefon, chatt, mejl och i gruppstöd. Vi pratar med vuxna om barn. Vi påverkar politiker och samhället. Prata med oss
Bris historia
Bris Startar
På 70-talet är det lagligt att uppfostra barn med våld. En 3-årig flicka blir ihjälslagen av sin styvpappa. Fallet upprörde många och Gunnel Linde och Berit Hedeby ordnar en utställning om barnmisshandel på Kulturhuset i Stockholm. De vill att det ska bli olagligt att slå barn och ser därför till att organisationen Bris bildas 1 september 1971.
Vuxna ringer Bris
I början kunde bara vuxna ringa till Bris. De kunde höra av sig om de misstänkte att ett barn utsattes för våld hemma. Då åkte frivilliga från Bris och hämtade barnet.
Antiagalagen
Under 70-talet fortsatte Bris, tillsammans med andra, att strida för att göra våld mot barn olagligt. År 1979 kom ett förbud mot att slå barn även i uppfostringssyfte. Lagen kallas för Antiagalagen.
Barnens hjälptelefon startar
Barn har länge efterfrågat ett eget nummer till Bris. År 1980 startar Barnens hjälptelefon.
Dokumentation
Nu börjar Bris att dokumentera alla kontakter med barn och unga. Det betyder att Bris samlar vilka ämnen barn hör av sig om för att sen kunna använda det i arbetet med att påverka samhället.
Rickstäckande
Nu blir numret till Barnens hjälptelefon rikstäckande. Det betyder att numret till Bris är samma för alla, oavsett var en bor.
Vuxentelefon
Jourtelefonen för vuxna byter nu namn till Bris vuxentelefon – om barn.
Brisidoler
Bris idolkampanj lanseras för första gången. Bris ville synliggöra att vi människor kämpar med olika saker. Även idoler kan känna sig osäkra, utanför och annorlunda. I 20 år presenterade Bris olika idoler, bland annat Zlatan, Zara Larsson och Oscar Zia.
Mejla Bris
Bris-mejlen startar eftersom allt fler barn frågat efter fler möjligheter att kontakta Bris än att ringa.
Forum
Bris forum öppnar. Här kan barn och unga skriva egna inlägg och svara på andras. För att forumet ska vara tryggt och schysst går Bris igenom alla inlägg innan de läggs ut.
Första stödgruppen
Bris startar stödgrupper för barn och vuxna som på olika sätt drabbats av tsunamin i Thailand. Detta blir startskottet för flera års utvecklande av stödgrupper där vi idag erbjuder grupper för familjehemsplacerade, barn som förlorat en förälder i suicid, barn på flykt och barn med förälder som lider av psykisk sjukdom eller dricker för mycket.
Chatten öppnar
På barns önskemål startar nu Bris-chatten som snabbt blir den mest populära kanalen för att kontakta Bris.
116 111
Bris byter nummer till 116 111 och blir därmed Sveriges nationella stödlinje för barn och unga. Numret delas av flera europeiska stödlinjer.
Kuratorer
Tidigare har Bris stödkanaler; telefon, chatt och mejl besvarats av frivilliga vuxna. Nu anställs utbildade kuratorer på heltid. Dessutom utökas Bris öppettider.
Barnkonventionen
I juni 2018 fattar riksdagen beslut om att barnkonventionen ska bli lag. Bris har tillsammans med andra barnrättsorganisationer varitmedoch drivit på frågan.
Bris på arabiska
Bris öppnar stödlinje på arabiska.
Barnkonventionen blir lag!
Barnkonventionen börja gälla som svensk lag! Detta betyder att barns rättigheter i Sverige stärks.
Alltid öppet!
Bris öppnar på natten. Nu kan Bris äntligen hålla öppet varje dag, året om – dygnet runt!
Bris egna mottagningar
Nu öppnar Bris mottagningar i Malmö, Stockholm, Linköping, Göteborg och Umeå. Här kan barn få träffa en kurator för samtal, själv eller till exempel tillsammans med sin familj.
Bris 50 år!
Bris fyller 50 år. Mycket har gjorts men mer finns att göra! Arbetet med att stärka barns rättigheter fortsätter.
1971
1972
1979
1980
1985
1989
1994
1998
2001
2003
2005
2007
2010
2013
2018
2019
2020
2021
2021
2021
1971
1972
1979
1980
1985
1989
1994
1998
2001
2003
2005
2007
2010
2013
2018
2019
2020
2021
2021
2021
Våra kuratorer
Det är våra Briskuratorer som tar emot och svarar, både när barn och vuxna hör av sig. En kurator är en person som utbildad i och van vid att prata om känslor, tankar och hur en har det. Du kan få stöd och råd och tillsammans kan ni komma fram till vad du behöver just nu. Prata med oss
Hur är det att jobba på Bris?En av Briskuratorerna delar med sig av sina tankar om hur det är att jobba med att stötta barn och unga. Vad är viktigt för att trivas själv och för att det ska bli bra för dig som hör av dig?
Vill du veta mer om bris eller gör ett skolarbete?Läs mer här
Här kan du som är ung få stöd och hjälp. Mejla, chatta eller ring 116 111. Vi har öppet dygnet runt. Du kan också läsa om viktiga ämnen, om dina rättigheter och få tips på hur du kan må bättre och mycket mer. Vill du dela erfarenheter med andra unga kan du skriva i vårt Forum.