Meny Stäng meny
Tillbaka

Så här funkar sms

  • Att smsa med Bris är anonymt och vi kan inte se ditt mobilnummer. Det är gratis och syns inte på telefonräkningen. 

  • Du startar en sms-tråd genom att skicka ett sms till 116 111. Då får du först automatiska meddelanden som svar. När du får dem vet du att ditt sms kommit fram och att en ny tråd har startats. En ny tråd betyder att även om du sms:at med Bris förut syns inte det du skrivit tidigare för oss på Bris.

  • För att en kurator ska svara dig behöver du ställa en fråga eller beskriva vad du vill ha stöd och hjälp med. Om du inte gjorde det i ditt första sms så ska du skriva det i ett nytt meddelande. Det är bra om du berättar hur gammal du är för att få ett så passande svar som möjligt.

  • Bris kuratorer svarar med ett sms, som kan vara kort eller långt. Vi skickar aldrig flera sms i rad, så när vi svarat får du välja om det räcker med svaret du fick eller om du vill fortsätta konversationen. I så fall skriver du ett till sms och väntar in ett nytt svar från Bris. Om du inte svarar kommer tråden avslutas automatiskt efter 24 timmar.  

  • Du kan avsluta en sms-tråd direkt genom att skicka ett sms med ordet STOPP. Det kan du tex göra om du ångrar dig eller inte vill fortsätta skriva med oss. 

  • Om en kurator säger hejdå betyder det att tråden kommer att avslutas. Om du skickar ett sms efter det startar en ny tråd och då kan vi inte längre se dina tidigare sms.  

  • Det är olika hur lång tid det tar att få svar. Ibland går det snabbt och andra gånger tar det längre tid. För att väntan ska bli så kort som möjligt hjälps alla kuratorer åt att svara. Därför kan du få svar från olika kuratorer i samma sms-tråd.

  • Bris svarar på sms som innehåller en fråga eller fundering. Vi svarar inte på bus-sms, bara emojies eller text som inte går att förstå. Såna sms tas bort utan att få svar.  

  • Du väljer själv om du vill spara eller ta bort sms på din egen mobil.

  • Det går inte att skicka filmer, länkar eller foton till Bris utan bara text.

Vad är skillnaden på sms, chatt, telefon och mejl?

Sms, chatt och mejl är olika sätt att få stöd genom att skriva med Bris kuratorer. Om du hellre vill prata ska du ringa 116 111. Alla sätt att prata med Bris är anonymt och gratis.  

För att chatta behöver du ett Briskonto här på hemsidan. När du loggat in ställer du dig i chattkö och väntar sen på din tur. När det blivit din tur turas du och en kurator om att skicka meddelanden fram och tillbaka. Chatten pågår som längst 45 minuter. Du får alltid en plats i kön, men väntetiden kan vara längre om många andra söker stöd samtidigt som du. För att behålla din köplats måste du komma tillbaka till chatten var 5:e minut. Det går att chatta med Bris när som helst, men som mest en gång per dag.  

För att mejla behöver du ett Briskonto för att kunna skicka meddelande och ta emot svar. Mejl är lite som en fråga-svar funktion där du har möjlighet att formulera dig i lugn och ro. En kurator svarar på ditt mejl inom 1-5 dagar.  

Sms skickas från vanliga sms-appen på din mobil. Bris svar kommer som ett vanligt sms från vårt telefonnummer 116 111. Alla nya sms som skickas till oss ställs i kö och besvaras av olika kuratorer så snabbt vi kan. Sms-trådar kan vara långa och pågå över tid eller bara vara ett sms och ett svar. Om du svarar snabbt så kan det bli ganska likt en chatt, men om det dröjer mellan dina och Bris sms blir konversationen mer utdragen och kan pågå längre tid. Så det kan alltså vara lite olika.  

Så här döljer du din konversation

Sms från Bris kommer att synas i din mobiltelefon. Eftersom du inte vet när svaret kommer kan du fundera på om det känns viktigt att dölja din kontakt med Bris. I filmerna visar vi hur du kan stänga av aviseringar så att det inte plingar eller syns på startskärmen när du får sms från Bris, hur du sparar Bris som vilket namn du vill i din kontaktlista och hur du tar bort sms. Välj rätt film beroende på om du har en iPhone eller en Android. 

Video thumbnail
Video thumbnail

Om det inte fungerar att sms:a

  • Om du får ett felmeddelande som säger att ditt sms inte gick att skicka kan det bero på att du försökte skicka ett långt meddelande eller att du försökte skicka bilder eller filmer. Till Bris kan du bara skicka text. Om det inte fungerar att skicka långt är ett tips att dela upp texten i flera kortare sms. 

  • Om något annat inte fungerar vill vi gärna att du ringer eller mejlar oss och berättar vad som blir fel för dig och vilken mobil och operatör du har så att vi kan laga felet. 

Så här hanterar vi dina personuppgifter

När du hör av dig till Bris väljer du själv vad du vill berätta för oss. Vissa vill vara helt anonyma och inte lämna några personuppgifter alls, andra tycker att det är enklare att berätta mer öppet om sig själv. Det är helt okej att du gör det som känns bäst för dig och kuratorerna har tystnadsplikt och kommer inte att sprida vidare vem du är även om du berättar det.

Bris sparar de personuppgifter som kan finnas i meddelanden under tiden du sms:ar med Bris. Det gör vi för att förstå det du skriver och för att vi ska kunna svara dig på ett bra sätt. När samtalet avslutas raderas alla eventuella personuppgifter automatiskt. Meddelanden finns kvar men kan inte koppas till dig. Om du skickar STOPP avslutas sms-samtalet direkt och alla eventuella personuppgifter tas bort. Du kan också få precis samma stöd via telefon, nummer 116 111. Då sparas ingenting.

Här kan du läsa mer om anonymitet och sparade uppgifter på Bris. Du kan också ringa 116 111 och fråga kuratorn du pratar med, läsa i vår integritetspolicy eller maila till personuppgifter@bris.se.

Prata med oss

Ring och sms:a 116 111, chatta och mejla. Vi har öppet varje dag – även på natten. Du behöver inte säga vem du är och samtalet kostar ingenting.

Ring Bris Ring Bris