Publicerat
Från och med idag, den 15 mars, har Bris stödlinje för barn och unga öppet under dygnets alla timmar. Det betyder att barn alltid kan få professionellt samtalsstöd via chatt eller telefon.
Bris nationella stödlinje med det officiella numret 116 111 erbjuder professionellt stöd varje dag, året runt. De nya öppettiderna innebär att Bris nu kommer att kunna erbjuda stöd i att hantera oro, ångest och svåra situationer, oavsett när behovet av stöd uppstår. För många barn försvinner möjligheten till hjälp när samhällets stödfunktioner stänger. Här kommer Bris nu att fylla en viktig lucka.
– Vi öppnade vår första stödlinje för barn 1980 och vi vet hur viktigt det är för barn att kunna få stöd i sin livssituation. Barn har själva efterfrågat att vi ska hålla öppet dygnet runt och det känns därför väldigt bra att vi från och med nu alltid har öppet för att kunna ge stöd och hjälpa till förändring, säger Magnus Jägerskog, generalsekreterare Bris.
– Alldeles för många barn och unga mår dåligt, och det är viktigt att det finns lättillgängligt stöd alla tider på dygnet. Vi är glada att kunna bidra till att Bris nu får möjlighet att göra skillnad för fler barn, säger Klas Bergling från Tim Bergling Foundation som är en av Bris samarbetspartners i dygnet runt-satsningen.
Stödet på kvällen och natten kommer, precis som på dagen, att handla om att lyssna, stötta och stärka barnet i att hantera sin situation. Samtalen på natten kommer dock att ha ett fokus på att hitta strategier för att göra det lättare i stunden och komma till ro. Om det behövs kan barnet boka in ett uppföljningssamtal med en kurator på dagen. Befinner sig barnet i en akut utsatt situation kan Bris hjälpa till att ta kontakt med t.ex. SOS Alarm eller socialjour.
Arbetet med att utöka Bris öppettider påbörjades i juni 2019 då Bris beviljades stöd från Allmänna Arvsfonden med nästan 12 miljoner för projektet Trygg på natten. Därefter har flera andra partners tillkommit och möjliggjort att Bris kan hålla öppet dygnets alla timmar – Carnegie, Castellum, Circle K, Coop, Telia, Tim Bergling Foundation, Trygg Hansa och Volkswagen.
– Att Sverige nu får en nattöppen stödlinje för barn är mycket angeläget, och från Arvsfondens sida är vi glada att kunna stötta Bris arbete. För oss är det särskilt glädjande att se att barns och ungas egna tankar, behov och förväntningar har varit ledande för Bris arbete med att utveckla detta, säger Håkan Ceder, ordförande för Allmänna Arvsfonden.
– Ett stort tack från Bris till alla givare och partners för ert engagemang, som möjliggör att vi nu kan öppna dygnet runt. För att den här samhällsviktiga funktionen ska kunna fortsätta finnas över tid, är vi beroende av fortsatta bidrag, säger Magnus Jägerskog.
Bris är Sveriges nationella stödlinje för barn och unga, och erbjuder professionellt samtalsstöd via chatt, mejl och telefon varje dag, året runt. Bris telefonnummer 116 111 är ett EU-harmoniserat nummer som reserveras till helplines i de europeiska länderna med kunskaper och resurser att ge barn professionellt stöd. Det är gratis för barn att kontakta Bris och numret syns inte på telefonräkningen. Under 2020 tog Bris emot fler samtal från barn över chatt, mejl och telefon än någonsin tidigare.