Stöd utifrån hjälper Bris att hålla öppet dygnet runt

Publicerat

Sverige är ett av de länder i Europa som saknar en nationell stödlinje för barn som är öppen dygnet runt. Utifrån rådande läge tar Bris hjälp av en rad samarbetspartners för att kunna erbjuda stöd under dygnets alla timmar. För att alla barn ska ha möjlighet att prata med en vuxen dygnet runt, året om.

”Det är oftast på natten som mina tankar kommer och då behöver jag verkligen hjälp, men det finns ingen hjälp att få… Jag tycker ni borde ha öppet på natten, det är ju då som skolkuratorn och BUP har stängt.”

Citat från barn i mejl till Bris 

Den psykiska ohälsan bland barn och unga är utbredd och trycket på Bris stödverksamhet är högt. Antalen samtal från barn ökar varje år, och många är av allvarlig karaktär. Just nu är trycket extra högt då många barn är oroliga med anledning av coronakrisen, både för viruset, och för samhällsutvecklingen. När vardagen är osäker, delar av samhället stänger ner och många är hemma från stängda skolor ökar utsattheten för barn som har en otrygg situation i hemmet. Nu tar Bris hjälp av en rad samarbetspartners för att kunna erbjuda stöd under dygnets alla timmar.

– Såväl i vardag som vid kriser söker barn stöd hos Bris, det märker vi inte minst just nu. Med den här historiska satsningen får Sverige ett nationellt dygnet runt-stöd till barn och unga. Inga barn ska behöva vara rädda, ledsna eller oroliga utan tillgång till en vuxen som lyssnar. Bris är redo att ge det stödet, det är pengarna som saknats. Med stöd av våra partners kommer vi att kunna göra skillnad för enskilda barn och för samhället, säger Magnus Jägerskog, generalsekreterare Bris.

Med dygnet runt-öppet kan Bris även stärka sitt samarbete med andra samhällsaktörer och myndigheter. Detta för att kunna ge ytterligare stöd och information till barn och unga såväl i vardagen som vid oroande eller hotfulla situationer, inom familjen såväl som vid akuta samhällshändelser. Partners i satsningen är i nuläget Allmänna Arvsfonden, Carnegie, Castellum, Circle K, Coop, Trygg Hansa och Volkswagen.

– Det här arbetet kommer att kräva insatser på lång sikt. Att stärka skyddet för barn i utsatta situationer är även en fråga om social hållbarhet, och om hur vi tillsammans skapar hållbara samhällen, säger Magnus Jägerskog.

Från förra veckan utökade Bris öppettiderna i stödkanalerna för barn med ytterligare tre timmar på vardagar. Öppettiderna kommer att förlängas etappvis och målet är att Bris från 2021 ska erbjuda stöd till barn och unga dygnet runt.

 

 

____________________________________________________________________________________

 

Bris är Sveriges nationella stödlinje för barn och unga, och erbjuder professionellt samtalsstöd via chatt, mejl och telefon varje dag, året runt. Bris telefonnummer 116111 är ett EU-harmoniserat nummer som reserveras till helplines i de europeiska länderna med kunskaper och resurser att ge barn professionellt stöd.

Under 2019 tog Bris emot fler samtal från barn än någonsin tidigare, men trycket på Bris stödkanaler är stort och fortsätter att öka, och alla barn kommer inte fram under nuvarande öppettider. I juni 2019 stod det klart att Bris, tack vare stöd från Allmänna Arvsfonden, kunde påbörja arbetet med att utöka öppettiderna för att hålla öppet på natten. Nu är det klart att Bris med stöd från ytterligare partners kan arbeta långsiktigt för att kunna hålla öppet dygnet runt. 

Från den 16/3 är Bris öppettider för barn kl 9-12 och kl 14-21 på vardagar, och kl 14-21 på helger.

 

För mer information

Maria-Pia Cabero

Maria-Pia Cabero

Ansvarig opinion och media

070-101 61 00

maria.pia.cabero@bris.se

×