Idag lanseras årets Brisidoler

Publicerat

Att berätta är första steget till förändring.
Men det kräver mod. Och att någon faktiskt lyssnar.

Fotograf: Henrik Kindgren. Från vänster: Liamoo, Cherrie, Filip Dikmen, Felicia Bergström, Jonas "Sp4zie" Ring.

Fotograf: Henrik Kindgren. Från vänster: Liamoo, Cherrie, Filip Dikmen, Felicia Bergström, Jonas "Sp4zie" Ring.

Att drabbas av panikångestattacker på stan, att växa upp i ett land där du ses som ”den andre”, att känna brännande blickar från andra som tisslar och skrattar i skolkorridoren, att vara ensam och sakna vänner. Att behöva flytta runt i tid och otid och aldrig hinna få landa, att se människor i din närhet bli skjutna och dö av våld, att genomleva trauman och lämnas ensam med ditt psykiskt dåliga mående… Det är teman och livserfarenheter som årets Brisidoler bär med sig.

Årets idoler är artisten Cherrie, artisten Liamoo, influencern Felicia Bergström, komikern och influencern Filip Dikmen och gamern Jonas ”Sp4zie” Ring.

Känner du som vuxen inte igen en enda? Vilken tur. Brisidolerna har valts ut i syfte att nå så många olika målgrupper av unga som möjligt. Det är kända profiler som barn och unga har koll på i första hand.

Genom att berätta om vad de själva upplevt uppmuntrar årets idoler barn att också våga berätta om sitt eget mående och att våga söka hjälp. För varje enskilt barn har rätt att må bra här och nu – inte senare i framtiden.

– På Bris ser vi varje dag vad det betyder för ett barn att få möjlighet att berätta om det som är svårt i livet. Vi vet vilken skillnad det kan göra och vi är otroligt stolta över årets Brisidolkampanj som bidrar till att fler barn får veta att stöd och hjälp finns, säger Magnus Jägerskog, generalsekreterare Bris.

Ta del av idolernas berättelser i filmerna nedan och håll utkik i deras egna sociala mediekanaler de närmaste dagarna!

Om idolkampanjen

Sedan 1998 har kända svenska profiler delat med sig av svårigheter från sin barndom, i syfte att stärka barn som har det svårt just nu och för att informera om att Bris stöd finns. Tidigare år har fysiska idolkort skickats ut till alla barn i årskurs 6 men i år sker kampanjen helt digitalt: i idolernas egna sociala mediekanaler, i Bris digitala kanaler och där barn befinner sig, på nätet.

Alla under 18 år kan dagligen chatta, mejla eller ringa till Bris och prata om vad som helst med en professionell kurator, på nummer 116 111 (kl.14-21). Det är anonymt, gratis och syns inte på telefonräkningen.

För mer information

Maria-Pia Cabero

Maria-Pia Cabero

Ansvarig press och opinion

070-101 61 00

maria.pia.cabero@bris.se

×