”Det är viktigt att tidigt fånga upp barn som inte mår bra”

Läs intervjun med Hemglass Sara Rencrantz om hur samarbetet med Bris startade och hur de jobbar kring social hållbarhet.

Hallå där, Sara Rencrantz, Kategori och affärsutvecklingschef på Hemglass i Sverige AB

Berätta om Hemglass samarbete med Bris!

-Föross på Hemglass är barnfamiljen alltid i fokus, därför är det naturligt för oss att stödja och samarbeta med Bris som driver frågan om barnens rättigheter. Vi valde att bli partners 2023 eftersom vi tycker att Bris är en bra organisation som vänder sig till alla barn och finns tillgängliga dygnets alla timmar.

Vi startade med en kampanj där 9 kronor för varje såld glassbåtsförpackning gick till Bris – det genererade 157000 insamlade kronor. Våra säljare hade ett otroligt bra fokus och pratade sig varma om kampanjen till kunder. Sedan synliggjorde vi också kontaktuppgifter till Bris i alla våra kanaler som menytavlan, menyfoldrar, hemsidan och i mejl till våra glasskompisar. Att sprida Bris nummer i information som når barn ser vi som en väldigt viktig uppgift. 

Hur tänker Hemglass kring social hållbarhet? 

-Det är oerhört viktigt med social hållbarhet. Som arbetsgivare har vi såklart ett ansvar att ge våra medarbetare – men även våra franchisetagare – möjlighet till ett hållbart arbetsliv.

Hemglass ska vara en trygg arbetsplats där man mår bra och trivs. Vi har också ett ansvar att säkra att de leverantörer vi arbetar med har bra arbetsförhållanden och följer de krav vi har satt upp i vår uppförandekod. Vi tycker också att vi har ett ansvar att bidra till att göra samhället bättre. Och det gör vi genom att samarbeta med Bris.

Hur får ni Hemglass anställda engagerade i samarbeten av den här typen? 

-I starten pratade vi med våra anställda om vad Bris står för och sedan har engagemanget och viljan vuxit för att göra mer för Bris. Ni kom till vår årliga Hemglass-konferens och berättade om er verksamhet, vilket var otroligt uppskattat av både säljare, servicekontoret och våra ägare. Engagemanget under kampanjen var stort. Vi har en stående månadspunkt på våra möten där vi tar upp frågor och inspel på nya kampanjidéer. 

Vilken är den största utmaningen med att vara ung idag, tror du? 

-Jag har själv två döttrar och jag upplever att det ställs högre krav och fokus på prestation idag. Det är oerhört viktigt att passa in och vara ”rätt” och många har det svårt i skolan och lider av psykisk ohälsa. Idag är barn också uppkopplade och tillgängliga en stor del av dygnet, vilket kan vara stressande. Vi lever också i en värld där vi kontinuerligt ges en dyster bild av framtiden med krig, klimatpåverkan och det ekonomiska läget i Sverige. Det ser jag också som en utmaning för de unga.  

Vilken barn- och ungdomsfråga tycker du personligen borde prioriteras i samhället idag? 

-Psykisk ohälsa, det är så viktigt att tidigt fånga upp barn som inte mår bra. Tidigare insatser från samhället och möjlighet till vägledning och hjälp är helt avgörande. 

 

×

”Så drog vi in 770 000 kronor till Bris”

Läs intervjun med Charlie Wallin, VD för AB Pictura, där han delar med sig av hur de framgångsrikt samlade in imponerande 770 000 kronor till Bris.

Intervju Pictura

”Utan trygghet från vuxna försvinner barns framtidshopp”

Läs intervjun med Gull-Britt Jonasson, koncern-vd och ägare på Finja AB, som stöttar ungdomar genom UF-projekt, föreningsliv och stipendium.

Intervju Finja AB

"Behovet av medmänsklighet är större än någonsin"

Läs intervjun med Johan Vesterberg, PR- och kommunikationschef på Fastighetsbyrån och deras insamlingskampanj "Trampa för Bris".

Intervju Fastighetsbyrån

”Vi måste gjuta mod i våra unga och ta deras känslor på allvar”

Läs intervjun med Jonas Berg, ICA-handlare, ICA Maxi Öst, om varför de ville inleda ett samarbete med Bris.

Intervju Ica Maxi Öst

Det är viktigt att tidigt fånga upp barn som inte mår bra

Läs intervjun med Sara Rencrantz, kategori och affärsutvecklingschef på Hemglass om hur samarbetet med Bris startade och hur de jobbar kring social hållbarhet.

Intervju Hemglass

”Om barn inte mår bra fungerar inte samhället”

Läs intervjun med Katariina Kukkonen, Marketing Director på Metsä Tissue, som genom sin kampanj med Bris drog in hela 2,2 miljoner kronor till barn och unga.

Intervju Metsä Tissue

”Det viktigaste är att vuxna och unga pratar med varandra”


Läs intervjun med Linda Swärd, VD på Hewlett Packard Enterprise Sverige, som stöttat Bris sedan 2018 och dragit in hela 3 miljoner.

Intervju Hewlett Packard Enterprise

”GÄNGVÅLD ÄR SAMHÄLLETS VIKTIGASTE FRÅGA JUST NU"

Läs intervjun med Carl Sundstedt, marknadschef på Volkswagen personbilar.

Intervju Volkswagen

"SAMARBETET MED BRIS HAR LETT TILL STOR STOLTHET INTERNT"

Bastard Burgers medarbetare har utbildats av Bris kuratorer för att förstå hur vardagen ser ut för de barn.

Intervju Bastard Burgers

"Vi har möjliggjort samtal nattetid, så att barn kan få stöd av Bris dygnet runt, året om"

Telia har förlängt sitt samarbete med Bris.

Intervju Telia

”VÅGA FRÅGA OM SJÄLVMORDSTANKAR"

Alexandra Björnsson, projektledare på Tim Bergling Foundation, berättar om samarbetet med Bris. 

Intervju Tim Bergling Foundation

”Jag känner starkt för dagens 14-åringar”

För Bris berättar Efva Attling om de vilda tonåren i Högdalen, drivkraften och vad alla vuxna behöver veta.

Intervju Efva Attling

Bastard Burgers hjälper Bris nå fler unga

Ett initiativ från en medarbetare resulterade i ett långsiktigt samarbete med Bris. Läs mer om samarbetet och se film om hur allt startade.

 

Intervju Bastard Burgers

Coop säljer mjölk till förmån för Bris

- Miljontals personer kommer nås av Bris budskap via mjölkpaketen, säger Johan Öhlin, marknadschef på Coop.

Intervju Coop

Comfort inleder samarbete med Bris

- Jag hoppas att vi kan göra samhället lite bättre och varmare för barn och unga, säger Peter Austler, marknadschef Comfort.

Intervju Comfort

Stor påskgåva från Postkodlotteriet 

Bris fick ta emot 10 miljoner kronor vid Postkodlotteriets årliga utdelning. Hélène Carlbark, välgörenhetschef på Postkodlotteriet berättar mer.

 

Intervju Postkodlotteriet

Kappahls största insamling till Bris någonsin!

Kappahl samlade in 3,9 miljoner till Bris under 2022. Johanna Flemström på Kappahl berättar om rekordinsamlingen.

Intervju Kappahl

Circle K´s kampanj Träna med Bris - en succé

Här berättar Erika Söderlund på Circle K om kampanjen och medarbetarnas starka engagemang.

Intervju Circle K