”Om barn inte mår bra fungerar inte samhället”

Läs intervjun med Katariina Kukkonen, Marketing Director på Metsä Tissue, som genom sin kampanj med Bris drog in hela 2,2 miljoner kronor till barn och unga.

Hallå där, Katariina Kukkonen, Marketing Director, Consumer Nordics, Metsä Tissue. 

Metsä Groups kampanj för Bris resulterade i 2,2 miljoner – det är en otrolig summa!

- Ja, vi är jätteglada! Det känns bra att kunna donera till Bris som gör ett så viktigt arbete för barn och ungdomar. För varje såld Lambi- och Serla-produkt under kampanjen donerade vi till Bris, vilket innebär att väldigt många människor valde att köpa svenskproducerat mjukpapper, det är vi verkligen glada för!

­Vad var syftet och strategin bakom framgången?

- Kampanjens syfte var att öka kännedomen om vikten av närproducerade varor, hur viktigt det är för miljön men också för den lokala ekonomin. Vi vet att många barn känner oro för klimatet och då känns det bra att våra produkter är hållbart producerade och uppmuntrar konsumenter att köpa närproducerade varor. Hållbarhet är centralt i vårt arbete och då blir varje köpbeslut är viktigt. Sedan är Bris, liksom Serla och Lambi, ett starkt förtroendeingivande varumärke så när vi samverkar blir vi extra starka.

Varför är det så viktigt att företag att har ett barnperspektiv?

- Därför att vår framtid ligger i barn och ungas händer. Om barn inte mår bra får vi inget välfungerande samhälle. I Finland fick pandemin stora konsekvenser på ungdomars mående. Många har haft svårt att gå tillbaka till det sociala efter den påtvingade sociala isoleringen. Och nu när man kan sköta stora delar av sitt liv digitalt behöver man ju knappt gå ut, vilket kan leda till psykisk ohälsa. Det finns också en stor oro bland unga inför framtiden.

Vi vill att framtida generationer ska ha samma förutsättningar som vi, därför är det viktigt att lämna positiva avtryck. Barn och unga har rätt att må bra och företag är ju också beroende av unga för framtida arbetskraft, då måste hela samhället jobba tillsammans.

×

"Behovet av medmänsklighet är större än någonsin"

Läs intervjun med Johan Vesterberg, PR- och kommunikationschef på Fastighetsbyrån och deras insamlingskampanj "Trampa för Bris".

Intervju Fastighetsbyrån

Det är viktigt att tidigt fånga upp barn som inte mår bra

Läs intervjun med Sara Rencrantz, kategori och affärsutvecklingschef på Hemglass om hur samarbetet med Bris startade och hur de jobbar kring social hållbarhet.

Intervju Hemglass

”Om barn inte mår bra fungerar inte samhället”

Läs intervjun med Katariina Kukkonen, Marketing Director på Metsä Tissue, som genom sin kampanj med Bris drog in hela 2,2 miljoner kronor till barn och unga.

Intervju Metsä Tissue

”Det viktigaste är att vuxna och unga pratar med varandra”


Läs intervjun med Linda Swärd, VD på Hewlett Packard Enterprise Sverige, som stöttat Bris sedan 2018 och dragit in hela 3 miljoner.

Intervju Hewlett Packard Enterprise

”GÄNGVÅLD ÄR SAMHÄLLETS VIKTIGASTE FRÅGA JUST NU"

Läs intervjun med Carl Sundstedt, marknadschef på Volkswagen personbilar.

Intervju Volkswagen

"SAMARBETET MED BRIS HAR LETT TILL STOR STOLTHET INTERNT"

Bastard Burgers medarbetare har utbildats av Bris kuratorer för att förstå hur vardagen ser ut för de barn.

Intervju Bastard Burgers

"Vi har möjliggjort samtal nattetid, så att barn kan få stöd av Bris dygnet runt, året om"

Telia har förlängt sitt samarbete med Bris.

Intervju Telia

”VÅGA FRÅGA OM SJÄLVMORDSTANKAR"

Alexandra Björnsson, projektledare på Tim Bergling Foundation, berättar om samarbetet med Bris. 

Intervju Tim Bergling Foundation

”Jag känner starkt för dagens 14-åringar”

För Bris berättar Efva Attling om de vilda tonåren i Högdalen, drivkraften och vad alla vuxna behöver veta.

Intervju Efva Attling

Bastard Burgers hjälper Bris nå fler unga

Ett initiativ från en medarbetare resulterade i ett långsiktigt samarbete med Bris. Läs mer om samarbetet och se film om hur allt startade.

 

Intervju Bastard Burgers

Coop säljer mjölk till förmån för Bris

- Miljontals personer kommer nås av Bris budskap via mjölkpaketen, säger Johan Öhlin, marknadschef på Coop.

Intervju Coop

Comfort inleder samarbete med Bris

- Jag hoppas att vi kan göra samhället lite bättre och varmare för barn och unga, säger Peter Austler, marknadschef Comfort.

Intervju Comfort

Stor påskgåva från Postkodlotteriet 

Bris fick ta emot 10 miljoner kronor vid Postkodlotteriets årliga utdelning. Hélène Carlbark, välgörenhetschef på Postkodlotteriet berättar mer.

 

Intervju Postkodlotteriet

Kappahls största insamling till Bris någonsin!

Kappahl samlade in 3,9 miljoner till Bris under 2022. Johanna Flemström på Kappahl berättar om rekordinsamlingen.

Intervju Kappahl

Circle K´s kampanj Träna med Bris - en succé

Här berättar Erika Söderlund på Circle K om kampanjen och medarbetarnas starka engagemang.

Intervju Circle K