”Gängvåld är samhällets viktigaste fråga just nu!”

Det är viktigt för oss att samarbeta med en organisation som tar stort ansvar och gör viktiga insatser i samhället! Det säger Carl Sundstedt, marknadschef på Volkswagen personbilar, som stöttat Bris sedan 2010.

Hallå där Carl Sundstedt, marknadschef Volkswagen personbilar.

Hur skulle du sammanfatta Volkswagens samarbete med Bris?

-Vi har stöttat Bris med bilar sedan år 2010 och under åren har vi dessutom hjälpt till att samla in pengar till Bris verksamhet via olika auktioner, utförsäljningar och event. Utöver det brukar vi ställa en del av det reklamutrymme som vi betalat för, men inte haft möjlighet att nyttja, till Bris förfogande för att de ska kunna nå ut med sitt viktiga budskap. Sist men inte minst har vi spridit information om Bris verksamhet i våra egna kanaler, som exempelvis kundtidning och i sociala medier.

Om någon frågar vad Volkswagen får ut av Bris-samarbetet rent konkret – vad svarar ni då?

-Det är viktigt för oss att samarbeta med organisationer som tar stort ansvar och gör viktiga insatser i samhället. Med hjälp av våra bilar kan Bris besöka myndigheter, företag, skolor och andra verksamheter i sitt dagliga arbete. Vi arbetar på olika sätt för att vara ansvarstagande och eftersom barnfamiljer är en av våra viktigaste kundgrupper känner vi att vi kan vara med och hjälpa till i och med samarbetet med Bris.

Hur reagerar era kunder på att Volkswagen samarbetar med Bris?

-Vi upplever att våra kunder ser mycket positivt på det! Till exempel, när vi för några år sedan genomförde en unik bilauktion var just vårt samarbete med Bris ett skäl till att vinnaren av budgivningen ville ge mer.

Hur var din personliga bild av Bris när du växte upp?

-Att det var en organisation som främst fokuserade på att arbeta mot våld mot barn men som också erbjöd barn stöd i form av hjälptelefon. 

Vad tror du är den vanligaste missuppfattningen om Bris?

-Att det är en hjälporganisation som enbart fokuserar på att bekämpa våld mot barn. Men Bris erbjuder så mycket mer i form av att de står upp för barns rättigheter, mobiliserar samhället, erbjuder utbildningar och jobbar för att påverka beslutsfattare att göra barns röster hörda.

Vad har samarbetet med Bris lärt dig personligen vad gäller barn- och rättighetsfrågor?

-Att behovet av stöd till barn och unga ökar hela tiden. Särskilt i dagens läge med allt som sker i omvärlden med exempelvis ökad psykisk ohälsa och gängkriminalitet.

Vilken barn- och ungdomsfråga tycker du samhället borde prioritera just nu?

-Gängvåldet! Det drabbar barn, anhöriga och samhället i stort. 

Vilken samhällsfråga tror du engagerar barn och unga själva mest just nu?

-Gängkriminalitet och psykisk ohälsa men också mottagande av barn som flytt från krig.

×

”Så drog vi in 770 000 kronor till Bris”

Läs intervjun med Charlie Wallin, VD för AB Pictura, där han delar med sig av hur de framgångsrikt samlade in imponerande 770 000 kronor till Bris.

Intervju Pictura

”Utan trygghet från vuxna försvinner barns framtidshopp”

Läs intervjun med Gull-Britt Jonasson, koncern-vd och ägare på Finja AB, som stöttar ungdomar genom UF-projekt, föreningsliv och stipendium.

Intervju Finja AB

"Behovet av medmänsklighet är större än någonsin"

Läs intervjun med Johan Vesterberg, PR- och kommunikationschef på Fastighetsbyrån och deras insamlingskampanj "Trampa för Bris".

Intervju Fastighetsbyrån

”Vi måste gjuta mod i våra unga och ta deras känslor på allvar”

Läs intervjun med Jonas Berg, ICA-handlare, ICA Maxi Öst, om varför de ville inleda ett samarbete med Bris.

Intervju Ica Maxi Öst

Det är viktigt att tidigt fånga upp barn som inte mår bra

Läs intervjun med Sara Rencrantz, kategori och affärsutvecklingschef på Hemglass om hur samarbetet med Bris startade och hur de jobbar kring social hållbarhet.

Intervju Hemglass

”Om barn inte mår bra fungerar inte samhället”

Läs intervjun med Katariina Kukkonen, Marketing Director på Metsä Tissue, som genom sin kampanj med Bris drog in hela 2,2 miljoner kronor till barn och unga.

Intervju Metsä Tissue

”Det viktigaste är att vuxna och unga pratar med varandra”


Läs intervjun med Linda Swärd, VD på Hewlett Packard Enterprise Sverige, som stöttat Bris sedan 2018 och dragit in hela 3 miljoner.

Intervju Hewlett Packard Enterprise

”GÄNGVÅLD ÄR SAMHÄLLETS VIKTIGASTE FRÅGA JUST NU"

Läs intervjun med Carl Sundstedt, marknadschef på Volkswagen personbilar.

Intervju Volkswagen

"SAMARBETET MED BRIS HAR LETT TILL STOR STOLTHET INTERNT"

Bastard Burgers medarbetare har utbildats av Bris kuratorer för att förstå hur vardagen ser ut för de barn.

Intervju Bastard Burgers

"Vi har möjliggjort samtal nattetid, så att barn kan få stöd av Bris dygnet runt, året om"

Telia har förlängt sitt samarbete med Bris.

Intervju Telia

”VÅGA FRÅGA OM SJÄLVMORDSTANKAR"

Alexandra Björnsson, projektledare på Tim Bergling Foundation, berättar om samarbetet med Bris. 

Intervju Tim Bergling Foundation

”Jag känner starkt för dagens 14-åringar”

För Bris berättar Efva Attling om de vilda tonåren i Högdalen, drivkraften och vad alla vuxna behöver veta.

Intervju Efva Attling

Bastard Burgers hjälper Bris nå fler unga

Ett initiativ från en medarbetare resulterade i ett långsiktigt samarbete med Bris. Läs mer om samarbetet och se film om hur allt startade.

 

Intervju Bastard Burgers

Coop säljer mjölk till förmån för Bris

- Miljontals personer kommer nås av Bris budskap via mjölkpaketen, säger Johan Öhlin, marknadschef på Coop.

Intervju Coop

Comfort inleder samarbete med Bris

- Jag hoppas att vi kan göra samhället lite bättre och varmare för barn och unga, säger Peter Austler, marknadschef Comfort.

Intervju Comfort

Stor påskgåva från Postkodlotteriet 

Bris fick ta emot 10 miljoner kronor vid Postkodlotteriets årliga utdelning. Hélène Carlbark, välgörenhetschef på Postkodlotteriet berättar mer.

 

Intervju Postkodlotteriet

Kappahls största insamling till Bris någonsin!

Kappahl samlade in 3,9 miljoner till Bris under 2022. Johanna Flemström på Kappahl berättar om rekordinsamlingen.

Intervju Kappahl

Circle K´s kampanj Träna med Bris - en succé

Här berättar Erika Söderlund på Circle K om kampanjen och medarbetarnas starka engagemang.

Intervju Circle K