”Det viktigaste är att vuxna och unga pratar med varandra”

Läs intervjun med Linda Swärd, VD på Hewlett Packard Enterprise Sverige, som stöttat Bris sedan 2018 och dragit in hela 3 miljoner.

Hallå där Linda Swärd, VD på Hewlett Packard Enterprise Sverige. 

Ni har stöttat Bris sedan 2018 och dragit in hela 3 miljoner. Några särskilda aktiviteter du vill lyfta?

-Vi har haft glädjen att bjuda in Bris till flera av våra partnerevent, till exempel HPE Tech Update på Mall of Scandinavia, då Bris generalsekreterare Magnus Jägerskog berättade om Bris verksamhet. Bris har också bjudits in att närvara vid vår golftävling HPE Partner Golf på Ullna GK, då deltagarna i tävlingen har kunnat swisha valfritt belopp till Bris för alla bollar som hamnat i vattnet – en passande aktivitet på just Ullna där det finns mycket vatten.

Som Guldsponsor av en kuratorstol på Bris tog vi också fram en egen stol i guldfärg. Stolen blev en symbol för vårt samarbete och för att visa på Bris kuratorstöd. Guldstolen hade vi bland annat med oss vid ett av de tillfällen vi har varit en av flera värdar på Brisgolfen – den blev väldigt uppskattad av golfarna när de kom till vårt hål för lite vila. 

Vi blev också ännu mer stolta Bris-sponsorer när vi fick höra om er verksamhet i detalj från en av era kuratorer.

Om du får önska fritt – hur borde företag generellt agera för att inkludera barn och ungas åsikter i beslut som på sikt rör dem?

-Det viktigaste är ju att vi pratar med varandra, vuxna och unga, i olika konstellationer och att se till att det finns mötesplatser. Jag tänker att företag kan bjuda in skolor att göra studiebesök på arbetsplatser och att man då berättar om sin verksamhet och ger barnen möjlighet att ställa frågor. Man kan också som företag hälsa på i skolor och ha samma dialog. Det här är något som vi aktivt jobbar med på HPE och vi har bland annat läxhjälp på företaget.

HPE jobbar ju en hel del med AI-teknik som utvecklas i snabb fart just nu.  Pratar ni om säkerhetsaspekten kopplad till AI ur ett barnperspektiv?

-Säkerheten kring AI är ju verkligen en brinnande fråga och den ligger alltid högt på agendan när vi pratar om AI. Ur ett barnperspektiv handlar det extra mycket om att lyfta kritiskt granskande av det man ser och läser på nätet. Är texten verkligen skriven av en riktig person och är fotot äkta eller manipulerat? Jag vill samtidigt tro, och hoppas, att barn och unga är bättre på att kritiskt granska nätet eftersom de ofta tillbringar mycket mer tid på sociala medier än vad vi vuxna gör.

Jag har själv en dotter som går i sexan och hon har precis avslutat ett grupparbete kring nätetik och hur man skall agera på nätet. När jag växte upp sa alltid min pappa att man inte ska tro på allt som står i tidningen och den rekommendation känns ju än mer relevant när det handlar om nätet. Samtidigt tycker jag att det är oerhört viktigt att våra unga lär sig ny teknik och att vi vuxna upplyser våra unga om både risker och möjligheter med AI.

Vad har samarbetet lärt dig om Bris (som du inte visste tidigare)?

-Först och främst så blir jag verkligen berörd över hur svårt och tufft många unga har det, och vad bra det är att organisationer som Bris finns. Jag kände inte tidigare till att Bris även har stödlinjer för vuxna om barn, och det är jättebra att den möjligheten finns. Och att man kan kontakta Bris på tre olika språk - arabiska, svenska och ukrainska, är ju toppen. Jag vet nu också att det även finns en stödlinje för idrottslärare som känner oro för barn. Det är väldigt bra att vi vuxna som möter barn i olika situationer också kan få råd och vägledning.  

Vilken/vilka barnfrågor tycker du att samhället ska prioritera här och nu?

-I den oroliga värld vi befinner oss nu, med krig både i vår närhet och längre bort, och där vi dagligen fylls av nyheter om hur särskilt barn drabbas så känns det viktigt att prioritera stöd för att hjälpa barn som känner sig ledsna, oroade och skrämda. Här spelar ju Bris verksamhet en viktig roll, men jag tänker också på att skolor har resurser och utbildning till personal för att på bästa sätt hantera frågor från barnen och hjälp för att lyfta detta som en del i undervisningen.

Vi vet ju att många unga mår dåligt idag och här tycker jag verkligen att samhället i dess olika funktioner spelar viktiga roller för att guida barn och unga  - både vad gäller välmående och för att ge dem verktyg att ha med sig genom livet.

×

Det är viktigt att tidigt fånga upp barn som inte mår bra

Läs intervjun med Sara Rencrantz, kategori och affärsutvecklingschef på Hemglass om hur samarbetet med Bris startade och hur de jobbar kring social hållbarhet.

Intervju Hemglass

”Om barn inte mår bra fungerar inte samhället”

Läs intervjun med Katariina Kukkonen, Marketing Director på Metsä Tissue, som genom sin kampanj med Bris drog in hela 2,2 miljoner kronor till barn och unga.

Intervju Metsä Tissue

”Det viktigaste är att vuxna och unga pratar med varandra”


Läs intervjun med Linda Swärd, VD på Hewlett Packard Enterprise Sverige, som stöttat Bris sedan 2018 och dragit in hela 3 miljoner.

Intervju Hewlett Packard Enterprise

”GÄNGVÅLD ÄR SAMHÄLLETS VIKTIGASTE FRÅGA JUST NU"

Läs intervjun med Carl Sundstedt, marknadschef på Volkswagen personbilar.

Intervju Volkswagen

"SAMARBETET MED BRIS HAR LETT TILL STOR STOLTHET INTERNT"

Bastard Burgers medarbetare har utbildats av Bris kuratorer för att förstå hur vardagen ser ut för de barn.

Intervju Bastard Burgers

"Vi har möjliggjort samtal nattetid, så att barn kan få stöd av Bris dygnet runt, året om"

Telia har förlängt sitt samarbete med Bris.

Intervju Telia

”VÅGA FRÅGA OM SJÄLVMORDSTANKAR"

Alexandra Björnsson, projektledare på Tim Bergling Foundation, berättar om samarbetet med Bris. 

Intervju Tim Bergling Foundation

”Jag känner starkt för dagens 14-åringar”

För Bris berättar Efva Attling om de vilda tonåren i Högdalen, drivkraften och vad alla vuxna behöver veta.

Intervju Efva Attling

Bastard Burgers hjälper Bris nå fler unga

Ett initiativ från en medarbetare resulterade i ett långsiktigt samarbete med Bris. Läs mer om samarbetet och se film om hur allt startade.

 

Intervju Bastard Burgers

Coop säljer mjölk till förmån för Bris

- Miljontals personer kommer nås av Bris budskap via mjölkpaketen, säger Johan Öhlin, marknadschef på Coop.

Intervju Coop

Comfort inleder samarbete med Bris

- Jag hoppas att vi kan göra samhället lite bättre och varmare för barn och unga, säger Peter Austler, marknadschef Comfort.

Intervju Comfort

Stor påskgåva från Postkodlotteriet 

Bris fick ta emot 10 miljoner kronor vid Postkodlotteriets årliga utdelning. Hélène Carlbark, välgörenhetschef på Postkodlotteriet berättar mer.

 

Intervju Postkodlotteriet

Kappahls största insamling till Bris någonsin!

Kappahl samlade in 3,9 miljoner till Bris under 2022. Johanna Flemström på Kappahl berättar om rekordinsamlingen.

Intervju Kappahl

Circle K´s kampanj Träna med Bris - en succé

Här berättar Erika Söderlund på Circle K om kampanjen och medarbetarnas starka engagemang.

Intervju Circle K