"Samarbetet med Bris har lett till stor stolthet internt"

Bastard Burgers medarbetare har fått utbildning av Bris kuratorer i hur Bris jobbar med barnrättsfrågor och hur barn och unga mår. Detta för att de ska förstå hur vardagen ser ut för de barn de varje dag möter på sina restauranger.

Hallå där, Malin Hansegård, Chief Content Officer, Bastard Burgers.

Berätta hur Bastard Burgers samarbete med Bris kom till! 

-Vi fick in ett tips i vår idélåda på vårt intranät. En medarbetare, Louise Wistfors, på vår restaurang i Norrköping hade läst Bris rapport om hur pandemin påverkade måendet hos barn och unga och föreslog att vi skulle göra något för att stötta er organisation. Vi kände direkt att det var ett ämne som vi verkligen brinner för och tog kontakt med Bris. Louise Wistfors går numera under namnet ”Bris-Louise” hos oss och hennes idé ledde till ett stort, långsiktigt samarbete som vi alla är oerhört stolta över. 

Vilka aktiviteter gör ni för att samla in pengar till Bris? 

-Vi skänker 5 kronor för varje såld barnmeny till Bris och vi lyfter Bris viktiga arbete i våra restauranger och i övriga kanaler. Vi har även haft med Bris volontärer på vår skateboardturnering och på event med influencerduon Tomu och Yumi. Vi når många familjer och en ung målgrupp och vill verkligen uppmuntra till att våga prata och kontakta Bris när det behövs. 

Hur har insamlingen gått hittills? 

-Det har gått jättebra! Hittills har vi samlat in över 2 miljoner kronor och vi siktar på mycket mer. Samarbetet har också lett till stor stolthet internt. Alla våra medarbetare har fått en utbildning av Bris kuratorer i hur Bris jobbar med barnrättsfrågor och hur barn och unga mår. Det var oerhört betydelsefullt, både för att alla på Bastard Burgers ska förstå hur vardagen ser ut för många barn och för att kunna svara på frågor och bli ”ambassadörer” för Bris ute på våra restauranger.

Har ni fler Bris-relaterade aktiviteter på gång? 

-Vi har nyligen lanserat en ny barnmeny som togs fram med hjälp av en testpanel bestående av närmare 30 barn. Menyn har nu fått ännu bättre produkter som barnen själva valt ut och vi hoppas på ännu fler sålda barnmenyer som ger pengar till Bris. Vi har även med Bris i vår satsning inom gaming där vi jobbar löpande under året med stora profiler i syfte att nå ut inom det området. 

Har ni fått några reaktioner från kunder kring Bris-samarbetet?

-Absolut! Och de är bara positiva. Det ska kännas extra bra i magen hos kunder att köpa en meny med bra råvaror som också stöttar något gott. 

Är du själv förälder? Om ja, vilken barn- och ungdomsfråga tycker du är viktigast i vårt samhälle just nu?

-Ja, jag har två döttrar på 16 och 9 år. Jag tycker det är viktigt att bygga deras självkänsla, att lära dem att inte ta någon skit och att stå upp för sig själva och andra. Den viktigaste frågan som vi behöver jobba med i samhället tycker jag är psykisk ohälsa, det är skrämmande att höra hur många barn och vuxna som faktiskt mår dåligt. 

Vilken är den största utmaningen med att vara förälder? Och vad gör du om du behöver råd och stöd i din föräldraroll? 

- Den största utmaningen är att allt går så snabbt. Både när barnen växer upp men, även i samhället generellt. Det kan vara svårt att vara närvarande i allt när en stor del av deras liv sker på nätet, där man inte alltid har koll och kan stötta i saker som händer. Mina barn är väldigt aktiva inom idrott och det känns bra, det ger oss mer tid tillsammans och lite mindre tid att lägga på Snapchat. Och så har jag turen att ha många kloka föräldrar runt mig att bolla med.

×

Det är viktigt att tidigt fånga upp barn som inte mår bra

Läs intervjun med Sara Rencrantz, kategori och affärsutvecklingschef på Hemglass om hur samarbetet med Bris startade och hur de jobbar kring social hållbarhet.

Intervju Hemglass

”Om barn inte mår bra fungerar inte samhället”

Läs intervjun med Katariina Kukkonen, Marketing Director på Metsä Tissue, som genom sin kampanj med Bris drog in hela 2,2 miljoner kronor till barn och unga.

Intervju Metsä Tissue

”Det viktigaste är att vuxna och unga pratar med varandra”


Läs intervjun med Linda Swärd, VD på Hewlett Packard Enterprise Sverige, som stöttat Bris sedan 2018 och dragit in hela 3 miljoner.

Intervju Hewlett Packard Enterprise

”GÄNGVÅLD ÄR SAMHÄLLETS VIKTIGASTE FRÅGA JUST NU"

Läs intervjun med Carl Sundstedt, marknadschef på Volkswagen personbilar.

Intervju Volkswagen

"SAMARBETET MED BRIS HAR LETT TILL STOR STOLTHET INTERNT"

Bastard Burgers medarbetare har utbildats av Bris kuratorer för att förstå hur vardagen ser ut för de barn.

Intervju Bastard Burgers

"Vi har möjliggjort samtal nattetid, så att barn kan få stöd av Bris dygnet runt, året om"

Telia har förlängt sitt samarbete med Bris.

Intervju Telia

”VÅGA FRÅGA OM SJÄLVMORDSTANKAR"

Alexandra Björnsson, projektledare på Tim Bergling Foundation, berättar om samarbetet med Bris. 

Intervju Tim Bergling Foundation

”Jag känner starkt för dagens 14-åringar”

För Bris berättar Efva Attling om de vilda tonåren i Högdalen, drivkraften och vad alla vuxna behöver veta.

Intervju Efva Attling

Bastard Burgers hjälper Bris nå fler unga

Ett initiativ från en medarbetare resulterade i ett långsiktigt samarbete med Bris. Läs mer om samarbetet och se film om hur allt startade.

 

Intervju Bastard Burgers

Coop säljer mjölk till förmån för Bris

- Miljontals personer kommer nås av Bris budskap via mjölkpaketen, säger Johan Öhlin, marknadschef på Coop.

Intervju Coop

Comfort inleder samarbete med Bris

- Jag hoppas att vi kan göra samhället lite bättre och varmare för barn och unga, säger Peter Austler, marknadschef Comfort.

Intervju Comfort

Stor påskgåva från Postkodlotteriet 

Bris fick ta emot 10 miljoner kronor vid Postkodlotteriets årliga utdelning. Hélène Carlbark, välgörenhetschef på Postkodlotteriet berättar mer.

 

Intervju Postkodlotteriet

Kappahls största insamling till Bris någonsin!

Kappahl samlade in 3,9 miljoner till Bris under 2022. Johanna Flemström på Kappahl berättar om rekordinsamlingen.

Intervju Kappahl

Circle K´s kampanj Träna med Bris - en succé

Här berättar Erika Söderlund på Circle K om kampanjen och medarbetarnas starka engagemang.

Intervju Circle K