Santa Maria är ett av Nordens största livsmedelsvarumärken och finns i många barns vardag. Därför vill företaget engagera sig i frågor som rör barns rättigheter – särskilt under en tid på året då många barn upplever oro. Eric Wollberg, marketing activation manager, berättar om beslutet att samarbeta med Bris och vilka värderingar som ligger bakom.
Vad var den avgörande anledningen till att ni valde just Bris som samarbetspartner?
- Vi valde att stötta Bris eftersom ert arbete är livsviktigt, särskilt under julen, då många barn upplever ensamhet och oro. Det faktum att barn söker stöd även på julafton visar tydligt att behovet av stöd inte tar paus. Vi ville bidra till att fler barn får möjlighet att bli hörda och känna sig mindre ensamma.
Hur ser ni på ert ansvar att bidra till barns välmående och trygghet i samhället?
- Som ett globalt livsmedelsföretag som finns i många barns vardag, har vi på Paulig och Santa Maria ett ansvar att bidra till ett tryggare samhälle. Mat är mer än näring, det är gemenskap, trygghet och omsorg. Genom att engagera oss i frågor som rör barns rättigheter vill vi använda vår plattform till att göra skillnad där det verkligen behövs.
Vad kommer ni konkret att göra tillsammans med Bris?
- Förutom den ekonomiska donationen på 500 000 kronor under julen, kommer vi att lyfta Bris arbete i vår kommunikation både internt och externt för att uppmärksamma barns rätt till trygghet.
Hur vill ni att Santa Maria ska uppfattas av barnfamiljer i framtiden?
- Vi vill att Santa Maria ska uppfattas som ett varumärke som bryr sig, inte bara om smak och kvalitet, utan också om människorna bakom måltiderna. Vår ambition är att vara en positiv kraft i samhället, där omtanke, ansvar och engagemang är lika självklara som smakerna i våra produkter.