"Vi har alltid sagt att Smakis främsta sida är vår baksida"

Som varumärke med barn i fokus vill Smakis göra mer än att sälja dryck – de vill också göra skillnad. Genom samarbetet med Bris sprider de livsviktig information direkt på sina förpackningar, med målet att fler barn ska få veta att stöd och hjälp finns att få.

Hallå där,  Erik Östensson, VD och grundare av Smakis.

Varför valde ni att inleda ett samarbete just med Bris?

- För oss var Bris ett självklart val! Ni gör ett ovärderligt arbete för barn som behöver stöd, och vi på Smakis vill använda vår räckvidd för att hjälpa till med att nå ut med era viktiga budskap till ännu fler. Smakis har stöttat organisationer som arbetat med barn och unga i över 20 år och samarbetet med Bris är en naturlig fortsättning på det engagemanget.

Hur ser ni på ert ansvar som varumärke när det gäller barns rättigheter och välmående?

- Som varumärke med barn och ungdomar i fokus har vi ett ansvar att stå upp för barns rättigheter och välmående, inte bara i ord utan även i handling. Det är en självklar del av vårt uppdrag som varumärke och företag.

Ni är med och bidrar till Bris stödhelg för barn i familjehem – hur kom det sig att ni ville vara delaktiga just där?

- Att stötta barn och unga ligger i Smakis DNA. Vi har alltid haft barn i fokus och då känns det både självklart och viktigt att vara med och bidra.

Vilken roll tror ni att mat och dryck spelar i att skapa trygghet och gemenskap för barn?

- Mat och dryck tror vi spelar en större roll än vad man kanske tror när man kommer till att skapa trygghet och gemenskap, särskilt för barn. En gemensam måltid kan bli en trygghet i vardagen för att känna samhörighet och dela fina upplevelser. 

Ni nämner möjligheten att nå ut via förpackningarna – hur planerar ni att använda Smakis förpackningar för att sprida Bris budskap?

- Vi har alltid sagt att Smakis främsta sida är vår baksida. Det är en kanal för att nå ut till barn, unga och vuxna i hela landet där vi sprider Brisviktiga budskap om barns rättigheter, vart man kan vända sig för stöd och att det är okej att prata om det som känns svårt. Målet är att väcka nyfikenhet, skapa samtal och bidra till att fler barn får veta att Bris finns där för barn och unga, dygnet runt.

Hur har reaktionerna varit internt hos er på Smakis kring samarbetet med Bris?

- Reaktionerna har varit otroligt positiva, både internt och även externt. Det känns meningsfullt att samarbeta med en organisation som Bris och det skapar stolthet hos oss alla att bidra till något som verkligen gör skillnad för barn.

Vilken effekt hoppas ni att samarbetet kommer att få – både för Bris och för er som företag?
- Vi hoppas att fler barn får veta att Bris finns där för dem och att Smakis kan bidra till att lyfta viktiga frågor, skapa trygghet och göra skillnad på riktigt.

Om du fick skicka ett personligt meddelande till de barn som får stöd av Bris – vad skulle du vilja säga?

- Du är inte ensam. Det finns vuxna som lyssnar, som bryr sig och som finns där dygnet runt för dig. Bris och vi på Smakis hejar på dig, varje dag!

”Vi vill bidra till att fler barn i Norrbotten får det stöd de behöver”

Läs intervjun med Sofie Stark, fastighetschef på Diös, som varit med och möjliggjort Bris etablering i Luleå – det nordligaste kontoret i Sverige. 

Intervju Diös

"Vi har alltid sagt att Smakis främsta sida är vår baksida"


Läs intervjun med Erik Östensson, vd och grundare av Smakis, om hur ett dryckesföretag kan göra skillnad för barns rättigheter. 

 

Intervju Smakis

"Idrott kan vara skillnaden mellan trygghet och utanförskap"

Läs intervjun Sara Brunfelter, content manager på Volkswagen, om hur idrotten bli den avgörande platsen för trygghet och vuxenstöd.

Intervju Volkswagen

"Nytt rekord - 4,5 miljoner kronor till Bris"

Läs intervjun med Johanna Flemström, kommunikationschef, om hur Kappahl satte insamlingsrekord förra året med hjälp av ett starkt engagemang från både medarbetare och kunder.

Intervju Kappahl

"Tillsammans kan vi göra konkret skillnad för barn"

Läs intervjun med Heidi Sørensen, direktör för Egmonts Fondssekretariat, om varför de har valt att stötta Bris stödlinje med 4,5 miljoner kronor under två år.

Intervju Egmont Fonden

"Så bidrar Postkodlotteriet till en tryggare barndom"

Läs intervjun med Anders Årbrandt, Managing Director på Postkodlotteriet, som stöttat Bris med 224 miljoner kronor sedan 2007.

Intervju Postkodlotteriet

"När våra medarbetare föreslog Bris visste vi att det var en perfekt match."

Läs intervjun med Johan Sjödin, VD för JYSK, om samarbetet med Bris och hur det stärker företaget och kundrelationerna.

Intervju Jysk

”Vi vill göra det enkelt för medarbetare att engagera sig”

Läs intervjun med Petter Lindkvist, Head of marketing and brand på Trygg-Hansa, om hur de ser på sitt långsiktiga engagemang i barns rättigheter.

Intervju Trygg Hansa

”Så blir Circle K:s samarbete med Bris en win-win för alla"

Läs intervjun med Tomas Sköldulf, HR-chef på Circle K, om varför de valt att stödja Bris helhjärtat i över 10 år.

Intervju Circle K

”Så drog vi in 770 000 kronor till Bris”

Läs intervjun med Charlie Wallin, VD för AB Pictura, där han delar med sig av hur de framgångsrikt samlade in imponerande 770 000 kronor till Bris.

Intervju Pictura

”Utan trygghet från vuxna försvinner barns framtidshopp”

Läs intervjun med Gull-Britt Jonasson, koncern-vd och ägare på Finja AB, som stöttar ungdomar genom UF-projekt, föreningsliv och stipendium.

Intervju Finja AB

"Behovet av medmänsklighet är större än någonsin"

Läs intervjun med Johan Vesterberg, PR- och kommunikationschef på Fastighetsbyrån och deras insamlingskampanj "Trampa för Bris".

Intervju Fastighetsbyrån

”Vi måste gjuta mod i våra unga och ta deras känslor på allvar”

Läs intervjun med Jonas Berg, ICA-handlare, ICA Maxi Öst, om varför de ville inleda ett samarbete med Bris.

Intervju Ica Maxi Öst

Det är viktigt att tidigt fånga upp barn som inte mår bra

Läs intervjun med Sara Rencrantz, kategori och affärsutvecklingschef på Hemglass om hur samarbetet med Bris startade och hur de jobbar kring social hållbarhet.

Intervju Hemglass

”Om barn inte mår bra fungerar inte samhället”

Läs intervjun med Katariina Kukkonen, Marketing Director på Metsä Tissue, som genom sin kampanj med Bris drog in hela 2,2 miljoner kronor till barn och unga.

Intervju Metsä Tissue

”Det viktigaste är att vuxna och unga pratar med varandra”


Läs intervjun med Linda Swärd, VD på Hewlett Packard Enterprise Sverige, som stöttat Bris sedan 2018 och dragit in hela 3 miljoner.

Intervju Hewlett Packard Enterprise

”GÄNGVÅLD ÄR SAMHÄLLETS VIKTIGASTE FRÅGA JUST NU"

Läs intervjun med Carl Sundstedt, marknadschef på Volkswagen personbilar.

Intervju Volkswagen

"SAMARBETET MED BRIS HAR LETT TILL STOR STOLTHET INTERNT"

Bastard Burgers medarbetare har utbildats av Bris kuratorer för att förstå hur vardagen ser ut för de barn.

Intervju Bastard Burgers

"Vi har möjliggjort samtal nattetid, så att barn kan få stöd av Bris dygnet runt, året om"

Telia har förlängt sitt samarbete med Bris.

Intervju Telia

”VÅGA FRÅGA OM SJÄLVMORDSTANKAR"

Alexandra Björnsson, projektledare på Tim Bergling Foundation, berättar om samarbetet med Bris. 

Intervju Tim Bergling Foundation

”Jag känner starkt för dagens 14-åringar”

För Bris berättar Efva Attling om de vilda tonåren i Högdalen, drivkraften och vad alla vuxna behöver veta.

Intervju Efva Attling

Bastard Burgers hjälper Bris nå fler unga

Ett initiativ från en medarbetare resulterade i ett långsiktigt samarbete med Bris. Läs mer om samarbetet och se film om hur allt startade.

 

Intervju Bastard Burgers

Coop säljer mjölk till förmån för Bris

- Miljontals personer kommer nås av Bris budskap via mjölkpaketen, säger Johan Öhlin, marknadschef på Coop.

Intervju Coop

Comfort inleder samarbete med Bris

- Jag hoppas att vi kan göra samhället lite bättre och varmare för barn och unga, säger Peter Austler, marknadschef Comfort.

Intervju Comfort

Stor påskgåva från Postkodlotteriet 

Bris fick ta emot 10 miljoner kronor vid Postkodlotteriets årliga utdelning. Hélène Carlbark, välgörenhetschef på Postkodlotteriet berättar mer.

 

Intervju Postkodlotteriet

Circle K´s kampanj Träna med Bris - en succé

Här berättar Erika Söderlund på Circle K om kampanjen och medarbetarnas starka engagemang.

Intervju Circle K