”Vi vill bidra till att fler barn i Norrbotten får det stöd de behöver”

Läs intervjun med Sofie Stark, fastighetschef på Diös, som varit med och möjliggjort Bris etablering i Luleå – det nordligaste kontoret i Sverige. Hon berättar hur företaget ser på sitt samhällsansvar och vad de hoppas att Bris närvaro ska betyda för barn och unga i regionen.

Hallå där, Sofie Stark, fastighetschef på Diös

Vad betyder det för er på Diös att Bris nu har öppnat kontor i Luleå?

- Vi är mycket stolta och glada över vårt samarbete med Bris och att vi under våren fick välkomna er till våra lokaler i centrala Luleå. Att Bris nu har fysisk närvaro i Norrbotten är viktigt, inte minst sett till den utveckling som pågår i regionen. En förutsättning för långsiktigt hållbar tillväxt är att de sociala frågorna ges utrymme att växa i samma takt.  

Varför valde ni att gå in som partner till Bris – och just i Luleå?

- Alla barn har rätt att känna meningsfullhet och framtidstro. Vi är övertygade om att det i sin tur är en förutsättning för välmående städer och en stark samhällsstruktur. Luleå växer och är ett viktigt nav för bland annat den industriella utveckling som pågår i norra Sverige. Befolkningsantalet ökar och det är viktigt att vi ger barnen rätt förutsättningar att redan från början känna att detta är en plats att utvecklas och engagera sig i.  

Vad hoppas ni att Bris närvaro i Luleå ska leda till för barn och unga i regionen?

- Vår förhoppning är att det ska möjliggöra att ännu fler barn och ungdomar får det stöd de är i behov av. Genom att vi fortsätter sprida kännedom om Bris arbete och synliggör barnrättsfrågor är målet att förbättra livssituationen för de som behöver och på det sättet skapa städer som är trygga och attraktiva att bo i.

Hur ser ni på ert eget ansvar som fastighetsbolag i arbetet för ett tryggare samhälle för barn och unga?

- Som största fastighetsägare i våra städer har vi ett stort ansvar. Vår vision handlar om att skapa Sveriges mest inspirerande städer – trygghetsfrågor, framför allt kopplat till barn och ungdomar, väger tungt i det arbetet. Våra fastigheter är centralt belägna i våra stadskärnor och utgör i många fall samlingsplatser för barn och ungdomar. Tillsammans med andra fastighetsägare, det lokala näringslivet och våra kommuner jobbar vi för att stadsrummen ska vara härliga platser att umgås och mötas i på ett tryggt sätt. 

Bris arbetar för att varje barn ska ha någon att prata med. Vad väcker det budskapet för tankar hos dig?

- Det är så viktigt med vuxna förebilder, vi vuxna är barnens kompass ut i livet. Genom att finnas nära och hjälpa dem navigera i såväl vardagshändelser som i känslor och värderingar formar vi välmående och starka individer. 

Hur har ni kommunicerat ert partnerskap med Bris internt, och hur har det tagits emot?

- Vi finns i tio städer i norra Sverige och samtliga medarbetare tog emot beskedet med glädje och stolthet. Bris är en välkänd organisation och kännedomen om ert arbete är god. I Luleå är våra kollegor extra stolta, de ser fram emot den vardagliga hyresgästrelationen och att skapa bästa möjliga förutsättningar för er att göra ert jobb. I höst kommer vi att uppmuntra våra kollegor att delta i Bris och Charlotte Kallas stegutmaning. För maximal pepp och engagemang samordnar vi utmaningen via vår interna idrottsförening Diös IF. Det ser vi fram emot! 

Vad vill ni skicka med till andra företag som funderar på att stötta Bris eller liknande initiativ?

-Trygga och välmående barn är viktigt för trygga och välmående städer. Genom att möjliggöra för Bris att fortsätta utveckla sin verksamhet, och som företag ta ställning för barnens rättigheter, kan vi ingjuta framtidshopp hos våra yngsta invånare.  

”Vi vill bidra till att fler barn i Norrbotten får det stöd de behöver”

Läs intervjun med Sofie Stark, fastighetschef på Diös, som varit med och möjliggjort Bris etablering i Luleå – det nordligaste kontoret i Sverige. 

Intervju Diös

"Vi har alltid sagt att Smakis främsta sida är vår baksida"


Läs intervjun med Erik Östensson, vd och grundare av Smakis, om hur ett dryckesföretag kan göra skillnad för barns rättigheter. 

 

Intervju Smakis

"Idrott kan vara skillnaden mellan trygghet och utanförskap"

Läs intervjun Sara Brunfelter, content manager på Volkswagen, om hur idrotten bli den avgörande platsen för trygghet och vuxenstöd.

Intervju Volkswagen

"Nytt rekord - 4,5 miljoner kronor till Bris"

Läs intervjun med Johanna Flemström, kommunikationschef, om hur Kappahl satte insamlingsrekord förra året med hjälp av ett starkt engagemang från både medarbetare och kunder.

Intervju Kappahl

"Tillsammans kan vi göra konkret skillnad för barn"

Läs intervjun med Heidi Sørensen, direktör för Egmonts Fondssekretariat, om varför de har valt att stötta Bris stödlinje med 4,5 miljoner kronor under två år.

Intervju Egmont Fonden

"Så bidrar Postkodlotteriet till en tryggare barndom"

Läs intervjun med Anders Årbrandt, Managing Director på Postkodlotteriet, som stöttat Bris med 224 miljoner kronor sedan 2007.

Intervju Postkodlotteriet

"När våra medarbetare föreslog Bris visste vi att det var en perfekt match."

Läs intervjun med Johan Sjödin, VD för JYSK, om samarbetet med Bris och hur det stärker företaget och kundrelationerna.

Intervju Jysk

”Vi vill göra det enkelt för medarbetare att engagera sig”

Läs intervjun med Petter Lindkvist, Head of marketing and brand på Trygg-Hansa, om hur de ser på sitt långsiktiga engagemang i barns rättigheter.

Intervju Trygg Hansa

”Så blir Circle K:s samarbete med Bris en win-win för alla"

Läs intervjun med Tomas Sköldulf, HR-chef på Circle K, om varför de valt att stödja Bris helhjärtat i över 10 år.

Intervju Circle K

”Så drog vi in 770 000 kronor till Bris”

Läs intervjun med Charlie Wallin, VD för AB Pictura, där han delar med sig av hur de framgångsrikt samlade in imponerande 770 000 kronor till Bris.

Intervju Pictura

”Utan trygghet från vuxna försvinner barns framtidshopp”

Läs intervjun med Gull-Britt Jonasson, koncern-vd och ägare på Finja AB, som stöttar ungdomar genom UF-projekt, föreningsliv och stipendium.

Intervju Finja AB

"Behovet av medmänsklighet är större än någonsin"

Läs intervjun med Johan Vesterberg, PR- och kommunikationschef på Fastighetsbyrån och deras insamlingskampanj "Trampa för Bris".

Intervju Fastighetsbyrån

”Vi måste gjuta mod i våra unga och ta deras känslor på allvar”

Läs intervjun med Jonas Berg, ICA-handlare, ICA Maxi Öst, om varför de ville inleda ett samarbete med Bris.

Intervju Ica Maxi Öst

Det är viktigt att tidigt fånga upp barn som inte mår bra

Läs intervjun med Sara Rencrantz, kategori och affärsutvecklingschef på Hemglass om hur samarbetet med Bris startade och hur de jobbar kring social hållbarhet.

Intervju Hemglass

”Om barn inte mår bra fungerar inte samhället”

Läs intervjun med Katariina Kukkonen, Marketing Director på Metsä Tissue, som genom sin kampanj med Bris drog in hela 2,2 miljoner kronor till barn och unga.

Intervju Metsä Tissue

”Det viktigaste är att vuxna och unga pratar med varandra”


Läs intervjun med Linda Swärd, VD på Hewlett Packard Enterprise Sverige, som stöttat Bris sedan 2018 och dragit in hela 3 miljoner.

Intervju Hewlett Packard Enterprise

”GÄNGVÅLD ÄR SAMHÄLLETS VIKTIGASTE FRÅGA JUST NU"

Läs intervjun med Carl Sundstedt, marknadschef på Volkswagen personbilar.

Intervju Volkswagen

"SAMARBETET MED BRIS HAR LETT TILL STOR STOLTHET INTERNT"

Bastard Burgers medarbetare har utbildats av Bris kuratorer för att förstå hur vardagen ser ut för de barn.

Intervju Bastard Burgers

"Vi har möjliggjort samtal nattetid, så att barn kan få stöd av Bris dygnet runt, året om"

Telia har förlängt sitt samarbete med Bris.

Intervju Telia

”VÅGA FRÅGA OM SJÄLVMORDSTANKAR"

Alexandra Björnsson, projektledare på Tim Bergling Foundation, berättar om samarbetet med Bris. 

Intervju Tim Bergling Foundation

”Jag känner starkt för dagens 14-åringar”

För Bris berättar Efva Attling om de vilda tonåren i Högdalen, drivkraften och vad alla vuxna behöver veta.

Intervju Efva Attling

Bastard Burgers hjälper Bris nå fler unga

Ett initiativ från en medarbetare resulterade i ett långsiktigt samarbete med Bris. Läs mer om samarbetet och se film om hur allt startade.

 

Intervju Bastard Burgers

Coop säljer mjölk till förmån för Bris

- Miljontals personer kommer nås av Bris budskap via mjölkpaketen, säger Johan Öhlin, marknadschef på Coop.

Intervju Coop

Comfort inleder samarbete med Bris

- Jag hoppas att vi kan göra samhället lite bättre och varmare för barn och unga, säger Peter Austler, marknadschef Comfort.

Intervju Comfort

Stor påskgåva från Postkodlotteriet 

Bris fick ta emot 10 miljoner kronor vid Postkodlotteriets årliga utdelning. Hélène Carlbark, välgörenhetschef på Postkodlotteriet berättar mer.

 

Intervju Postkodlotteriet

Circle K´s kampanj Träna med Bris - en succé

Här berättar Erika Söderlund på Circle K om kampanjen och medarbetarnas starka engagemang.

Intervju Circle K