"Idrott kan vara skillnaden mellan trygghet och utanförskap"

Med idrott som arena vill Volkswagen och Bris skapa fler trygga sammanhang där barn kan växa, utvecklas och få det stöd de behöver. För många barn kan idrotten bli den avgörande platsen för trygghet och vuxenstöd.

Hallå där, Sara Brunfelter, content manager på Volkswagen.

Volkswagen har ju samarbetat med Bris i flera år. Nu lägger ni extra fokus på barns trygghet inom idrotten. Varför har just idrottsrörelsen blivit en så viktig arena för er?

- Vi på Volkswagen har varit engagerade inom idrott under en lång tid, bland annat inom fotboll men även inom vintersport såsom längdskidåkning och skidskytte. Vi vill vara med och bidra i samhällsfrågor och anser att idrottsrörelsen är särskilt viktig att stötta, framför allt vad gäller barn och unga. Idrott främjar rörelse och kan vara en skyddsfaktor så att barn inte hamnar snett i livet. Men även för att de ska kunna delta i ett typ av socialt sammanhang och lära känna nya vänner.

Många vuxna möter barn just i idrottssammanhang, som ledare, föräldrar eller funktionärer. Hur tänker ni att vuxna kan göra skillnad i dessa roller?

- Vi tror att de spelar en väldigt viktig roll i många barns liv i form av att till exempel vara en förebild, mentor och genom att ge extra stöd.

En del av ert samarbete med Bris är de nya Samtal i bil-filmerna. Kan du berätta om tanken bakom dem och varför just bilen blivit en symbolisk plats för samtal?

- I dagens samhälle råder ett väldigt högt tempo och det är under ganska få stunder som man som förälder har möjlighet att sitta ner och prata med sitt barn i lugn och ro. Där passar bilen perfekt in. På väg till skolan, fritids eller träningen. Eller varför inte på långresan till fritidshuset eller fotbollscupen!

I sommar lyfter ni även samarbetet med Bris i er EM-kampanj. Hur ser ni på möjligheten att använda stora evenemang som plattform för att lyfta barns rättigheter?

- Volkswagen är partner till Women’s EURO i Schweiz nu under juli månad och vi ville ta möjligheten att prata om förutsättningarna för morgondagens stjärnor. I Sverige tappar vi fler unga talanger än i andra länder och i utsatta områden är det färre som idrottar. Vi vill därför stötta de unga, okända och de som kanske hade slutat idrotta.

Trygghet inom idrotten handlar också om att våga prata om det som är svårt. Vilken roll tycker du företag kan ta för att bidra till den typen av samtal i samhället?

- Vi tycker det är viktigt att företag tar ett samhällsansvar och bidrar och stöttar initiativ som driver den typen av samtal och frågor.

Ni har tidigare lyft hur många olika vuxna kring idrotten bidrar till barns trygghet – inte bara tränare utan också de som ordnar logistiken runt omkring. Varför är det viktigt att synliggöra även de vuxna?

- Därför att de vuxna spelar en väldigt viktig roll för barn och ungas rörelse. Det handlar om mycket ideellt arbete och genom att lyfta det så tror vi att vi kan skapa en större förståelse för det engagemang och arbete som ligger bakom.

Om vi blickar framåt: Hur ser ni på framtiden för samarbetet med Bris och möjligheten att fortsätta utveckla trygghetsfrågorna inom barn- och ungdomsidrotten?

- Vi har varit en partner till Bris under många år och vi ser fram emot att fortsätta jobba med dessa viktiga frågor på lång sikt.

"Idrott kan vara skillnaden mellan trygghet och utanförskap"

Läs intervjun Sara Brunfelter, content manager på Volkswagen, om hur idrotten bli den avgörande platsen för trygghet och vuxenstöd.

Intervju Volkswagen

"Nytt rekord - 4,5 miljoner kronor till Bris"

Läs intervjun med Johanna Flemström, kommunikationschef, om hur Kappahl satte insamlingsrekord förra året med hjälp av ett starkt engagemang från både medarbetare och kunder.

Intervju Kappahl

"Tillsammans kan vi göra konkret skillnad för barn"

Läs intervjun med Heidi Sørensen, direktör för Egmonts Fondssekretariat, om varför de har valt att stötta Bris stödlinje med 4,5 miljoner kronor under två år.

Intervju Egmont Fonden

"Så bidrar Postkodlotteriet till en tryggare barndom"

Läs intervjun med Anders Årbrandt, Managing Director på Postkodlotteriet, som stöttat Bris med 224 miljoner kronor sedan 2007.

Intervju Postkodlotteriet

"När våra medarbetare föreslog Bris visste vi att det var en perfekt match."

Läs intervjun med Johan Sjödin, VD för JYSK, om samarbetet med Bris och hur det stärker företaget och kundrelationerna.

Intervju Jysk

”Vi vill göra det enkelt för medarbetare att engagera sig”

Läs intervjun med Petter Lindkvist, Head of marketing and brand på Trygg-Hansa, om hur de ser på sitt långsiktiga engagemang i barns rättigheter.

Intervju Trygg Hansa

”Så blir Circle K:s samarbete med Bris en win-win för alla"

Läs intervjun med Tomas Sköldulf, HR-chef på Circle K, om varför de valt att stödja Bris helhjärtat i över 10 år.

Intervju Circle K

”Så drog vi in 770 000 kronor till Bris”

Läs intervjun med Charlie Wallin, VD för AB Pictura, där han delar med sig av hur de framgångsrikt samlade in imponerande 770 000 kronor till Bris.

Intervju Pictura

”Utan trygghet från vuxna försvinner barns framtidshopp”

Läs intervjun med Gull-Britt Jonasson, koncern-vd och ägare på Finja AB, som stöttar ungdomar genom UF-projekt, föreningsliv och stipendium.

Intervju Finja AB

"Behovet av medmänsklighet är större än någonsin"

Läs intervjun med Johan Vesterberg, PR- och kommunikationschef på Fastighetsbyrån och deras insamlingskampanj "Trampa för Bris".

Intervju Fastighetsbyrån

”Vi måste gjuta mod i våra unga och ta deras känslor på allvar”

Läs intervjun med Jonas Berg, ICA-handlare, ICA Maxi Öst, om varför de ville inleda ett samarbete med Bris.

Intervju Ica Maxi Öst

Det är viktigt att tidigt fånga upp barn som inte mår bra

Läs intervjun med Sara Rencrantz, kategori och affärsutvecklingschef på Hemglass om hur samarbetet med Bris startade och hur de jobbar kring social hållbarhet.

Intervju Hemglass

”Om barn inte mår bra fungerar inte samhället”

Läs intervjun med Katariina Kukkonen, Marketing Director på Metsä Tissue, som genom sin kampanj med Bris drog in hela 2,2 miljoner kronor till barn och unga.

Intervju Metsä Tissue

”Det viktigaste är att vuxna och unga pratar med varandra”


Läs intervjun med Linda Swärd, VD på Hewlett Packard Enterprise Sverige, som stöttat Bris sedan 2018 och dragit in hela 3 miljoner.

Intervju Hewlett Packard Enterprise

”GÄNGVÅLD ÄR SAMHÄLLETS VIKTIGASTE FRÅGA JUST NU"

Läs intervjun med Carl Sundstedt, marknadschef på Volkswagen personbilar.

Intervju Volkswagen

"SAMARBETET MED BRIS HAR LETT TILL STOR STOLTHET INTERNT"

Bastard Burgers medarbetare har utbildats av Bris kuratorer för att förstå hur vardagen ser ut för de barn.

Intervju Bastard Burgers

"Vi har möjliggjort samtal nattetid, så att barn kan få stöd av Bris dygnet runt, året om"

Telia har förlängt sitt samarbete med Bris.

Intervju Telia

”VÅGA FRÅGA OM SJÄLVMORDSTANKAR"

Alexandra Björnsson, projektledare på Tim Bergling Foundation, berättar om samarbetet med Bris. 

Intervju Tim Bergling Foundation

”Jag känner starkt för dagens 14-åringar”

För Bris berättar Efva Attling om de vilda tonåren i Högdalen, drivkraften och vad alla vuxna behöver veta.

Intervju Efva Attling

Bastard Burgers hjälper Bris nå fler unga

Ett initiativ från en medarbetare resulterade i ett långsiktigt samarbete med Bris. Läs mer om samarbetet och se film om hur allt startade.

 

Intervju Bastard Burgers

Coop säljer mjölk till förmån för Bris

- Miljontals personer kommer nås av Bris budskap via mjölkpaketen, säger Johan Öhlin, marknadschef på Coop.

Intervju Coop

Comfort inleder samarbete med Bris

- Jag hoppas att vi kan göra samhället lite bättre och varmare för barn och unga, säger Peter Austler, marknadschef Comfort.

Intervju Comfort

Stor påskgåva från Postkodlotteriet 

Bris fick ta emot 10 miljoner kronor vid Postkodlotteriets årliga utdelning. Hélène Carlbark, välgörenhetschef på Postkodlotteriet berättar mer.

 

Intervju Postkodlotteriet

Kappahls största insamling till Bris någonsin!

Kappahl samlade in 3,9 miljoner till Bris under 2022. Johanna Flemström på Kappahl berättar om rekordinsamlingen.

Intervju Kappahl

Circle K´s kampanj Träna med Bris - en succé

Här berättar Erika Söderlund på Circle K om kampanjen och medarbetarnas starka engagemang.

Intervju Circle K