"Vi har möjliggjort samtal nattetid, så att barn kan få stöd av Bris dygnet runt, året om"

Telia har förlängt sitt samarbete med Bris. Gina Azaric, head of marketing, berättar om målet att göra nätet säkrare för barn och hjälpa föräldrar att vara närvarande i barns uppkopplade liv.

Hallå där, Gina Azaric, head of marketing, Telia.

Telia har ju förlängt sitt samarbete med Bris – vad ligger i pipeline under det kommande året?

-Först och främst att vi på Telia kan fortsätta att utveckla kommunikationstjänster för Bris. Den nationella stödlinjen 116 111 som idag finns via telefon, chatt och mejl tillhandahålls ju av Telia. Vi har även möjliggjort samtal nattetid, så att barn kan få stöd dygnet runt, året om. Snart hoppas vi på ytterligare tjänster för att förbättra och utöka barns kommunikationsmöjligheter samt fortsätta stötta barn och föräldrar i det uppkopplade livet.

Vi samarbetar också med Bris experter och kuratorer för att förbättra våra familjetjänster för barn och föräldrar i syfte att skapa mer trygghet på nätet. 

Vad har Telia upplevt för fördelar med att samarbeta med Bris? 

-Bris experter och kuratorer har en otrolig kompetens och kunskap kopplat till barn och ungas liv, där nätet är en självklar del. En plats som både är lärorik och underhållande, men som kan ha sina baksidor också. Vi har som ambition att stötta och ge föräldrar och barn en trygg start på det digitala livet genom att tipsa om hur man skyddar sig från digitala baksidor. Bris experter har en ovärderlig kompetens och kunskap, vilket gör Telias tjänster bättre. Vi är väldigt glada att vi kan föra ut den kompetensen både till föräldrar och barn som är våra kunder, men även via skolor framöver.

Är du själv förälder/har barn i din närhet? Hur tänker du kring barn och nätsäkerhet?

-Ja, nätet är en plats som verkligen har allt! Och precis som det finns mycket positivt, så finns det också baksidor med livet på nätet. I och med att Telia jobbar med att digitalisera Sverige så känner vi ett ansvar för barn och ungdomars trygghet på nätet. Alla barn behöver få den stöttning som de har rätt till, och det är särskilt viktigt att agera nu när behovet bara tycks öka. Telia har flera initiativ kring detta som exempelvis Digital Förälder, Mobilkörkortet och Trygghetspaketet. Mobilkörkortet, till exempel, är en samtalsstartare för föräldrar och barn i åldern 8 - 11 år. Det består av en kunskapsdel och ett kunskapstest som ger både barn och föräldrar en trygg grund att stå på. Samtliga tjänster kommer nu, tack vare ett fördjupat samarbete med Bris experter, förbättras löpande.

Vilka frågor kring barn och nätsäkerhet är vanligast bland Telias kunder?

-Vi har många familjer som kunder och vi ser ett ökat behov av tips och råd. Många är lite villrådiga och vill ha någon att vända sig till. De områden som det finns mest intresse kring är trygghet och säkerhet, sociala medier, men även teknik, prylar och spel. Nätet och teknik skapar även mycket härligt, ett positivt engagemang, vilket man ska komma ihåg.

Vilka frågor kopplade till barn och unga tycker du ska prioriteras?

- Bris kurator Malin Berggren Griffiths har gett ett väldigt bra råd: Prioritera frågor som rör relationer, psykisk hälsa och sociala medier. Det går inte att komma ifrån att ens mående påverkas av hur man har det på sina sociala medier. Men det är också viktigt att komma ihåg att många har det bra och är trygga på nätet!

×

"Behovet av medmänsklighet är större än någonsin"

Läs intervjun med Johan Vesterberg, PR- och kommunikationschef på Fastighetsbyrån och deras insamlingskampanj "Trampa för Bris".

Intervju Fastighetsbyrån

Det är viktigt att tidigt fånga upp barn som inte mår bra

Läs intervjun med Sara Rencrantz, kategori och affärsutvecklingschef på Hemglass om hur samarbetet med Bris startade och hur de jobbar kring social hållbarhet.

Intervju Hemglass

”Om barn inte mår bra fungerar inte samhället”

Läs intervjun med Katariina Kukkonen, Marketing Director på Metsä Tissue, som genom sin kampanj med Bris drog in hela 2,2 miljoner kronor till barn och unga.

Intervju Metsä Tissue

”Det viktigaste är att vuxna och unga pratar med varandra”


Läs intervjun med Linda Swärd, VD på Hewlett Packard Enterprise Sverige, som stöttat Bris sedan 2018 och dragit in hela 3 miljoner.

Intervju Hewlett Packard Enterprise

”GÄNGVÅLD ÄR SAMHÄLLETS VIKTIGASTE FRÅGA JUST NU"

Läs intervjun med Carl Sundstedt, marknadschef på Volkswagen personbilar.

Intervju Volkswagen

"SAMARBETET MED BRIS HAR LETT TILL STOR STOLTHET INTERNT"

Bastard Burgers medarbetare har utbildats av Bris kuratorer för att förstå hur vardagen ser ut för de barn.

Intervju Bastard Burgers

"Vi har möjliggjort samtal nattetid, så att barn kan få stöd av Bris dygnet runt, året om"

Telia har förlängt sitt samarbete med Bris.

Intervju Telia

”VÅGA FRÅGA OM SJÄLVMORDSTANKAR"

Alexandra Björnsson, projektledare på Tim Bergling Foundation, berättar om samarbetet med Bris. 

Intervju Tim Bergling Foundation

”Jag känner starkt för dagens 14-åringar”

För Bris berättar Efva Attling om de vilda tonåren i Högdalen, drivkraften och vad alla vuxna behöver veta.

Intervju Efva Attling

Bastard Burgers hjälper Bris nå fler unga

Ett initiativ från en medarbetare resulterade i ett långsiktigt samarbete med Bris. Läs mer om samarbetet och se film om hur allt startade.

 

Intervju Bastard Burgers

Coop säljer mjölk till förmån för Bris

- Miljontals personer kommer nås av Bris budskap via mjölkpaketen, säger Johan Öhlin, marknadschef på Coop.

Intervju Coop

Comfort inleder samarbete med Bris

- Jag hoppas att vi kan göra samhället lite bättre och varmare för barn och unga, säger Peter Austler, marknadschef Comfort.

Intervju Comfort

Stor påskgåva från Postkodlotteriet 

Bris fick ta emot 10 miljoner kronor vid Postkodlotteriets årliga utdelning. Hélène Carlbark, välgörenhetschef på Postkodlotteriet berättar mer.

 

Intervju Postkodlotteriet

Kappahls största insamling till Bris någonsin!

Kappahl samlade in 3,9 miljoner till Bris under 2022. Johanna Flemström på Kappahl berättar om rekordinsamlingen.

Intervju Kappahl

Circle K´s kampanj Träna med Bris - en succé

Här berättar Erika Söderlund på Circle K om kampanjen och medarbetarnas starka engagemang.

Intervju Circle K