Frågor som ska få killar att prata

Publicerat

Nu lanserar Bris kampanjen ”Never Asked Questions”, som syftar till att uppmärksamma unga killars och pojkars känslor och mående genom att lyfta frågor som unga killar sällan diskuterar. Trots att behovet av stöd är stort hos killar i åldern 12-16 är det färre killar än tjejer som kontaktar Bris. Samtidigt är det en grupp där självmord fortfarande ökar.

Namnet Never Asked Questions (NAQ) är en blinkning till Frequently Asked Questions (FAQ) som vi är vana att läsa på internet. NAQ är helt enkelt frågor om svåra ämnen, starka känslor och sådant som unga killar och pojkar sällan pratar med varandra om. NAQ är paketerat som ett spel där varje låda innehåller 30 kort med frågor. Några exempel är: När grät du senast? Vad gjorde du för att klara av skolan när det kändes som jobbigast? Finns det något med din familj som du skäms över? Frågorna är framtagna tillsammans med Bris egna kuratorer som varje dag tar emot samtal, via telefon, chatt och mejl från barn i utsatta situationer. 

För att nå ut till unga killar samarbetar Bris med ett antal influencers som Random Making Movies, SampeV2, Simon Lussetti och Hampus Hedström, som under några veckor kommer besvara de svåra frågorna i sina egna digitala kanaler under hösten. Med hjälp av NAQ-lådan kommer de att prata om sina tankar och känslor och förhoppningen att fler unga killar ska våga göra detsamma.  

Den riktade satsningen mot unga killar genomförs med stöd från Jämställdhetsmyndigheten.  

För mer information

Maria-Pia Cabero

Maria-Pia Cabero

Ansvarig press och opinion

070-101 61 00

maria.pia.cabero@bris.se

×