Bris lyfter barns utsatthet för våld i Almedalen

Publicerat

Nästa vecka är Bris på plats i Visby under årets Almedalsvecka och anordnar två egna seminarier, ett om idrottens uppbyggnad utifrån barnrättsperspektiv tillsammans med Riksidrottsförbundet och ett seminarium om våld mot barn tillsammans med Unicef Sverige – med anledning av att Sveriges antiagalag fyller hela 40 år samma vecka.

Sverige var första landet i världen att förbjuda barnaga – ändå blir barn fortfarande slagna. På onsdag håller Bris ett seminarium tillsammans med Unicef Sverige med fokus på barns våldsutsatthet och om hur vi kan stärka barnets skydd mot våld.

Under seminariet presenteras Unicef Sveriges rapport Olagligt men inte straffbart och Bris årsrapport Hur har barn det om vad barn berättar för Bris om våld. Vi samtalar med ungdomar om våld i barns vardag och håller ett efterföljande panelsamtal med bland andra Leo Gerdén, ordförande på Sveriges Elevråd, samt riksdagspolitikerna Yasmine Bladelius (s) och Jonny Cato Hansson (c) om vad lagstiftarna kan göra på området.

På måndag håller vi även tillsammans med Riksidrottsförbundet seminariet Krockar barnkonventionen och idrotten? Där lyfter vi upp de dilemman som finns inom idrotten utifrån ett barnrättsperspektiv. Hur går barnets rätt till fritid och lek ihop med fritidsrörelsers organisering? Vad händer när barnets bästa krockar med idrottens uppbyggnad och struktur? Hur kan ledare i vardagen möta varje barns bästa i en grupp med olika ambitionsnivå, utvecklingsnivå och kunskap?

Förutom de två seminarierna medverkar Bris i ett antal panelsamtal och seminarier arrangerade av bland andra Systembolaget, Allmänna barnhuset, Mind Shift, Bilda m.fl.

Representanter från Bris finns på plats i Visby måndag till torsdag.

Hoppas vi ses!

Maria-Pia Cabero

Ansvarig opinion och media

maria.pia.cabero@bris.se

Lämna chatt

/link/64e1750404d243ee821cac0b5363e3e5.aspx

Våra rapporter

Bris kontakter med barn, forskning och omvärldsanalys

Se alla rapporter
/link/4a899cc89de74cb3889d8c5f5992bdab.aspx

#ärdumed

Diskutera kring våra rapporter

Material
/link/ff85f76fb3034088b452354e6a4d2925.aspx

Bris Nätverk

Mötesplatsen för barnets rättigheter

Bris nätverk är för dig som aktivt arbetar för och med barn. Gå med i nätverket och låt dig inspireras och få möjlighet till erfarenhetsutbyte.